0

در آمد خالص گردشگران سلامت، معادل 500 هزار بشکه نفت خام در روز

عضوشورای عالی نظام پزشکی با بیان اینکه درآمد خالص گردشگران سلامت را تنها با استفاده از ظرفیت های خالی موجود نظام سلامت می توان به معادل روزی حدود 500 هزار بشکه نفت خام افزایش داد،گفت: در حال حاضر سالانه حداکثر 1 میلیون و 200 هزار گردشگر سلامت به کشور ما می آیند که اگر هر کدام متوسط 2000 دلار در کشور خرج درمان و همین اندازه هزینه اقامت و رفت و آمد کنند، نزدیک به 5 میلیارد دلار در حال حاضر در این حیطه درآمد کشور است.

«خدمات پزشکی در ایران نسبت به سایر کشورهای همسایه و بسیاری از کشورهای دنیا، از کیفیت بالاتری برخوردار است و تعرفه‌های آن نیز به نسبت بسیار پایین‌تر است ولی در جذب گردشگری سلامت کشورمان با مشکل روبروست بطوریکه در طی سالهای اخیر، زنجیره جذب و انتقال بیمار خارجی در کشور به خوبی تعریف نشده است». این بخشی از گفته‌های دکتر علی دباغ، عضو شورای عالی نظام پزشکی است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مبنی بر اینکه آیا می‌توان به آینده گردشگری سلامت در کشورمان خوشبین بود یا نه ؟ اظهار داشت: «می‌توان به گردشگری سلامت در آینده خوش‌بین بود به شرطی که سعی و تلاش کرد.برای موفقیت باید ساز و کاری را تعریف کرده و آن را اجرایی ونقاط قوت و ضعف را شناسایی کنیم و برای تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف تمرکز کنیم. بودن یک ساز و کار مناسب برای پیشبرد اهداف کمک مان می‌کند تا به وضعیت بهتری نسبت به وضعیت فعلی برسیم و جایگاه خود را در دنیا ارتقا دهیم.»

عضوشورای عالی نظام پزشکی با بیان اینکه درآمد خالص گردشگران سلامت را تنها با استفاده از ظرفیت های خالی موجود نظام سلامت می توان به معادل روزی حدود 500 هزار بشکه نفت خام افزایش داد،گفت: «در حال حاضر سالانه حداکثر 1 میلیون و 200 هزار گردشگر سلامت به کشور ما می آیند که اگر هر کدام متوسط 2000 دلار در کشور خرج درمان و همین اندازه هزینه اقامت و رفت و آمد کنند، نزدیک به 5 میلیارد دلار در حال حاضر در این حیطه درآمد کشور است اما می توان این عدد را به راحتی به حداقل 18 میلیارد دلار یعنی حداقل سالانه معادل 180 میلیون بشکه نفت یا روزی حدود 500 هزار بشکه نفت خالص بدون در نظر گرفتن هزینه های استحصال نفت در نظر گرفت و البته تنها با استفاده از ظرفیت های خالی موجود نظام سلامت؛ زیرا ضریب اشغال تخت های بیمارستان کشور حدود 70 درصد است و در حال حاضر 150 هزار تخت بیمارستانی وجود دارد که می توان با کمی برنامه ریزی در داخل و خارج کشور، این درآمد هنگفت را برای کشور ایجاد کرد.»

دکتر دباغ درادامه افزود:«آمارها نشان می‌دهد طی سال های اخیر تلاش‌هایی برای رشد گرشگری سلامت صورت گرفته ولی کافی نبوده است و کشورهایی از جمله هندوستان گردشگران بسیاری را در حوزه سلامت جذب کرده است؛ حتی از کشورهای مسلمان. گاهی بخش اعظمی از بیماران علی رغم برخی تفاوتهای فرهنگی به هندوستان مراجعه می کنند.»

به گفته وی تحریم‌ها در جذب گردشگر سلامت تاثیرگذار هستندولی نه به حدی که مانع از ورود گردشگران شوند. اگر سیستم فعالی در این حوزه وجود داشته باشد می‌توان در زمینه گردشگری سلامت خوب عمل کرد.

دکتر دباغ عنوان کرد: «گردشگری سلامت عبارت است از اینکه یک عده‌ای را در بیرون از مرز کشور ترغیب کنید تا اطمینان کنند که جان و سلامت خود رابه دست نظام سلامت کشور مد نظر بسپارند. برای رسیدن به چنین هدفی نیاز به برنامه‌ریزی منسجم است. در این راستا باید سفارتخانه‌های ما برای جذب گردشگران سلامت تلاش کنند و گردشگران را به مراکز درمانی داخل ارسال کنند. زیرساخت‌هایی همچون وبسایت‌ها و فضای مجازی برای تبادل اطلاعات بین بیماران و مراکز درمانی و سازمان‌‌های واسط بسیار تاثیرگذار و مهم هستند.

هنوز آن ساز و کار نظام ملی گردشگری سلامت شامل بخش‌های درمانی و بیمارستانی و ارتباطی داخلی و خارجی و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و وزارت خارجه و وزارت بهداشت و درمان به تحقق اهداف مادی آن به صورت یکدست نشده اند و هماهنگی کامل وجود ندارد لذا این ناهماهنگی منجر شده زنجیره جذب بیمار، انتقال آنها به داخل، ارايه خدمات مناسب خارج و داخل بیمارستانی، ترخیص و ادامه خدمات بعد از ترخیص و ارسال بیمار به کشور خودش تعریف نشده باقی بماند و زنجیره و نظارت نداشته باشد.»

به گفته دکتر دباغ می‌توان نمایندگی‌ بیمه‌هایی را زیر نظر نهادهای دولتی برای اعتماد بیماران خارجی دایر کرد که گذشته از برطرف کردن مشکلات آنان، اعتماد گردشگران سلامت را به ارايه خدمات جلب کرد و یا همزمان، صنعت بیمه هم به گردشگران سلامت ارایه خدمات کند و درآمد کسب کند.

عضو شواری عالی نظام پزشکی در پاسخ به این سئوال که آیا برآوردی وجود دارد که نشان دهد؛ دلالان در حوزه گردشگری سلامت چه سودی به جیب می‌زنند، پاسخ داد:« آماری از میزان سود دلالان گردشگری سلامت به طور مستند در دست نیست ولی شنیده و دیده‌ها حاکی از این است که بخش مهمی از سود صنعت ارزشمند، به جیب دلالان می‌رود و این بخاطر نبود ساز و کار مناسب و نظام مشخص در این زمینه است.»

دکتر دباغ همچنین درباره تبلیغات داخلی و خارجی در زمینه گردشگری سلامت گفت :«در بستر فضای مجازی همه می‌توانند تبلیغ ‌کنند مثلاً کشور ترکیه از طریق تبلیغات و فضای مجازی با کیفیت درمانی مشابه کشور ما یا حتی گاه پایین تر از آن، به مراتب پایین‌تر و تعرفه‌‌های بسیار بالاتری که نسبت به کشور ما در نظام سلامت دارند، توانسته‌اند اعتماد گردشگران سلامت را به میزان بسیار بیشتری به خود جلب کنند. ما می‌توانیم با فراهم کردن بستر مناسب و بهره‌گیری از فضای تبلیغاتی و با توجه به تعرفه پایین نسبت به ترکیه، گردشگران زیادی را به کشورمان جذب کنیم.»

نظرات کاربران