به گزارش خبرگزاری مهر، فریبرز فائقی، رادیولوژی و تصویربرداری پزشکی را تلفیقی از علم، دانش، تخصص، فناوری و هنر تلفیق و بهکارگیری اصولی این موارد برای تشخیص بیماریها دانست و گفت: به دلیل نقش ویژه این رشته در تشخیص بیماریهای مختلف به آن «چشم عالم پزشکی» نیز گفته میشود.
وی با اشاره به گسترش کاربرد هوش مصنوعی در زندگی بشری و علوم و تخصصهای مختلف، افزود: در علوم پزشکی از جمله رادیولوژی و تصویربرداری پزشکی شاهد گسترش کاربرد هوش مصنوعی در حوزههای تشخیص، آموزش، پژوهش و درمان هستیم.
به گفته فائقی، ورود هوش مصنوعی باعث ایجاد تحولی شگرف در امر آموزش و یادگیری رادیولوژی بالینی، پایه و علوم تصویربرداری پزشکی شده است.
وی به طراحی و ارائه اپلیکیشنهای آموزشی با استفاده از فناوری هوش مصنوعی اشاره کرد و افزود: این موضوع باعث ایجاد بستر مناسبی برای ارائه آموزشهای تعاملی(interactive)، سازگار یافته با شرایط خاص، کسب تجارب یادگیری مؤثر در زمینههای مختلف علمی و پیچیده آموزش علوم پایه و بالینی به فراگیران شده است.
این دکترای تخصصی فیزیک پزشکی، یادگیری ارتقا یافته با فناوری را یکی از موارد بسیار مهمی برشمرد که امروزه در دنیا و ایران مورد توجه قرار دارد.
به گفته این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اپلیکیشنها و پلتفرمهای مذکور بستر مناسبی برای آموزش مفاهیم پیچیده بالینی و افزایش مهارت پزشکان و دستیاران در حوزه تشخیص ضایعات با استفاده از تصاویر فراهم میشود. از دیدگاه فناوری تصویربرداری پزشکی نیز میتواند مهارتهای تخصصی مورد نیاز برای تهیه تصاویر با کیفیت بالا و متناسب با نیاز بالینی و شرایط هر بیمار را به تکنولوژیستها و دانشجویان این رشته آموزش دهد.
فائقی استفاده از واقعیت مجازی یا Virtual learning برای یادگیری و آموزش را از دیگر ابزاری عنوان کرد که با شبیهسازی شرایط بالینی توانسته امکان یادگیری مؤثر فراگیران را بدون ایجاد ریسک برای بیمار فراهم کند و یادآور شد: اغلب اپلیکیشنها از قابلیت طراحی و انجام آزمون بر روی مخاطبان و ارائه نمره و فیدبک به فراگیران برخوردار هستند.
نظرات کاربران