0

واردات “اتوبوس فرسوده” دردی از آلودگی هوای تهران دوا نمی‌کند

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، آلودگی هوا را می‌توان عمده‌ترین معضل محیط زیستی شهر تهران دانست که تهدیدی اصلی سلامت شهروندان است و بنا بر اعلام وزارت بهداشت کشور تنها در سال گذشته در شهر تهران، 6400 مرگ منتسب به آلودگی هوا ثبت شده است.

منشأ اصلی آلودگی هوا در شهر تهران مربوط به منابع متحرک ازجمله اتوبوس، کامیون، موتورسیکلت و خودروهای شخصی است. در این میان سهم اتوبوس‌های فرسوده خطوط اتوبوسرانی بسیار زیاد است و اتوبوس‌های دیزلی درون‌شهری سهم بیش از 50 درصدی در تولید ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون دارند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که توسعه حمل و نقل عمومی راهکار نجات پایتخت از روزهای آلوده است و به همین جهت شهرداری تهران قصد تجهیز ناوگان اتوبوسرانی پایتخت را دارد اما این تصمیم شهرداری با مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست روبه‌رو شده است.

در رابطه با این موضوع، داریوش گل‌علیزاده؛ مدیرکل مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست به تسنیم گفت: شهرداری تهران اعلام کرده که قرار است هزار دستگاه اتوبوس دست دوم را وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران کند؛ ما با اصل کار مخالف نیستیم اما  خودروهایی که وارد می‌شوند نباید از رده خارج باشند.

وی ادامه داد: قرار است 650 اتوبوس با استاندارد یورو 5 با عمر سه سال و 350 دستگاه هم با استاندارد یورو4 و عمر بالای 15 سال باشند که سازمان محیط زیست با اتوبوس‌های یورو 5 مشکلی ندارد اما با اتوبوس‌های یورو 4 با سن بالای 10 سال مخالفت داریم؛ در حالی که تولید خودروهایی با استاندارد یورو 4 از سال 2008 در اروپا متوقف شده اما می‌خواهند خودروهایی با استاندارد یورو 4 و سن بالای 15 سال وارد کنند درحالی که فیلتر جاذب دوده هم به صورت کارخانه‌ای روی آنها نصب نشده است.

مدیرکل مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: قرار است شهرداری و شورای شهر این اتوبوس‌ها را وارد و بدنه آنها را نوسازی کنند؛ در حالی که مشکل آلودگی هوا در تهران به بدنه اتوبوس مربوط نیست بلکه در کارکرد موتور آنهاست؛ لذا نوسازی آنها دردی از آلودگی هوا در تهران دوا نمی‌کند. اتوبوس یک وسیله حمل و نقل پر پیمایش است و قطعاً اتوبوسی که 15 سال کار کرده فرسوده شده است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یک سال پیش با وزارت کشور، شورای شهر و شهرداری تهران مکاتبه کرده و گفتیم که خودروهای وارداتی باید حداقل یورو 5 باشند و حتی اگر 5 سال ساخت هم نباشند باز مشکلی نداریم اما باید حتماً یورو 5 باشند و اگر قرار است فیلتر دوده داشته باشند، این قطعه باید کارخانه‌ای باشد نه اینکه به صورت دستی روی آنها نصب شود و در صورت برداشتن هم هیچ اختلالی در روند کارکرد خودرو ایجاد نشود.

وی با بیان اینکه ما در کشور سن فرسودگی اتوبوس‌ها را 10 سال اعلام کردیم چون جزو خودروهای پرپیمایشی هستند که زود فرسوده می‌شوند، گفت: شهرداری می خواهد این خودروهای از رده خارج را وارد و بیش از 8 میلیارد تومان هم برای نصب فیلتر جاذب دوده روی آنها هزینه کند. این کار مشکلی از آلودگی هوای تهران حل نمی‌کند.

گل‌علیزاده با بیان اینکه باید به سمت اتوبوس‌های برقی برویم، تصریح کرد: نیاز تهران 9000 اتوبوس است و درحال حاضر حدود 7 هزار دستگاه کمبود داریم اما این دلیل نمی‌شود که اتوبوس‌های فرسوده و از رده خارج وارد کنیم. قطعاً عوارض و خساراتی که این اتوبوس‌ها بر سلامت مردم وارد می‌کنند بسیار بیشتر از هزینه اولیه تأمین آنها خواهد بود. ما باید به سمت حمل و نقل عمومی پاک مانند مترو برویم.

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *