0

نخستین پلمب الکترونیک دفاتر تجاری انجام شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، نشست هم‌اندیشی تبیین و اطلاع‌رسانی قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، امروز یکشنبه 15 مهر در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شد.

حسن بابایی؛ رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، با بیان سخنانی در این نشست گفت: از تاریخ سوم تیرماه امسال، بیش از یک میلیون و 200 هزار سند مبتنی بر قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول صادر شده است؛ اما شاید تنها 200 هزار مورد از این اسناد وارد چرخه معاملات شده باشند. اسناد صادره از اعتبار قانونی برخوردارند و در دادگاه در مقابل اسناد عادی مصون هستند.

وی با اشاره به همکاری شش وزارتخانه و پنج سازمان در اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول افزود: این قانون بسیار مهم و اثربخش و در عین حال فنی است.

بابایی همچنین به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان عالی قضایی در تیرماه پارسال اشاره کرد و گفت: ایشان بر فساد ناشی از اسناد عادی تأکید کردند. اسناد عادی بستری برای پولشویی، جعل، کلاهبرداری و فروش مال غیر هستند و محل تولید دعاوی مختلف در دادسراها به شمار می‌آیند.

وی بر ضرورت تبیین اجرای قانون الزام تأکید کرد و گفت: باید اطلاع‌رسانی برای آگاه‌سازی مردم از این قانون به صورت مستمر و مکرر از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی انجام شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از خبرنگاران و اصحاب رسانه خواست تا با تولید محتوا در جهاد تبیین و اطلاع‌رسانی قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول کمک کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: امروز موفق شدیم نخستین حکم از احکام برنامه هفتم توسعه را در سازمان ثبت اجرا کنیم. طبق بند ج ماده 4 قانون هفتم پیشرفت، مبنی بر پلمب الکترونیکی دفاتر تجاری، نخستین حکم پلمب الکترونیکی صادر شد.

وی افزود: پلمب الکترونیک سبب صرفه‌جویی در مصرف 127 میلیون و 500 هزار برگ کاغذ و همچنین 250 میلیارد تومان صرفه‌جویی مالی می‌شود.

بابایی با اشاره به فعالیت سامانه تعیین نام شرکت‌ها در اداره‌کل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات تجاری گفت: اکنون 2 میلیون و 150 هزار شرکت در کشور ثبت شده است و معمولاً قبل از راه‌اندازی این سامانه، تأیید نام برای یک شرکت حدود یک هفته زمان می‌برد؛ اما با راه‌اندازی این سامانه، انتخاب نام به صورت آنی انجام می‌شود.

وی با اشاره به تعلیق 800 هزار شرکت افزود: براساس غربالگری صورت‌گرفته، شرکت‌هایی که بیش از پنج سال فعالیت نداشتند یا مالیات پرداخت نمی‌کردند، تعلیق شده‌اند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همچنین به رونمایی از سامانه ثبت الکترونیک اشخاص حقوقی اشاره کرد و گفت: از تیرماه امسال سند الکترونیک املاک صادر شده است و اکنون سند الکترونیک مؤسسات و شرکت‌ها نیز صادر خواهد شد.

چرخه تنظیم اسناد معاملات از مشاورین املاک تا دفاتر اسناد رسمی

در این نشست، صفدر کشاورز؛ معاون املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، به ارائه گزارشی درباره روند تصویب قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، توضیح برخی مفاد قانون و اقدامات سازمان ثبت در تدوین آیین‌نامه‌های این قانون پرداخت.

کشاورز در بخشی از سخنان خود اظهار کرد: ماده 3 قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول اعلام می‌دارد که دلالان معاملات املاک، اعم از مشاوران املاک و بنگاه‌های معاملات ملکی، مکلفند پس از مذاکره مقدماتی، نسبت به درج پیش‌نویس قرارداد در سامانه ثبت الکترونیک اسناد اقدام کرده و پیش‌نویس مذکور را جهت تنظیم سند رسمی به دفاتر اسناد رسمی ارسال نمایند.

وی افزود: بر اساس گزارش وزارت صمت، تعداد 175 هزار مشاور املاک دارای پروانه کسب معتبر در سراسر کشور وجود دارد. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با هماهنگی وزارت صمت و اتحادیه مشاوران املاک، زیرساخت لازم برای اتصال کلیه مشاوران املاک دارای مجوز معتبر را فراهم کرده است.

کشاورز ادامه داد: از 15 مرداد که شرایط اتصال کلیه مشاوران املاک به سامانه فراهم شد، تا 15 مهرماه، تعداد 26 هزار و 342 مشاور املاک به سامانه متصل شده‌اند.

وی با بیان اینکه تاکنون تعداد 57 هزار و 527 پیش‌نویس قرارداد تهیه شده است، گفت: تعداد 2 هزار و 296 پیش‌نویس تهیه‌شده توسط مشاوران املاک به دفاتر اسناد رسمی ارسال شده است.

این خبر می‌افزاید که در این نشست، علاوه بر رئیس و معاونان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، مهدی چمران؛ رئیس شورای شهر تهران، علی خندانی؛ رئیس کانون سردفتران و دفتریاران، آزاد ابراهیم‌زادگان؛ رئیس مرکز رسانه قوه قضائیه و نمایندگان وزارت صمت، کمیسیون اصل نودم مجلس، شهرداری تهران، صدا و سیما، اتاق اصناف، اتحادیه مشاوران املاک و نمایندگان رسانه‌های گروهی نیز حضور داشتند.

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *