0

معلمانی که در مبارزه با محرومیت خود را به آب‌و‌آتش می‌زنند!

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، میان تمام مشکلات ریز و درشت آموزش و پرورش که در اکثر مواقع دانش‌آموزان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و با وجود مشکلات و سختی‌های دوران تحصیل برای دانش‌آموزان مدارس دولتی عادی از شلوغی کلاس‌های درس، فرسودگی فضای مدرسه، تدریس معلمان بدون توانمندی لازم، تنبیه بدنی و فشار و استرس امتحانات نهایی و کنکور، معلمانی هم هستند که با فداکاری‌ خود، روزهای تحصیل را برای دانش‌آموزان دلچسب و شیرین می‌کنند.

معلمی که کلیه خود را به دانش‌‌آموزش می‌دهد تا جان دوباره به او ببخشد، معلمی که برای نجات دانش‌آموزانش، دل به آتش می‌زند و خودش دچار سوختگی می‌شود، معلمی که فقط برای نمره، درس نمی‌دهد و سلامت روح و روان دانش‌آموزان را هدف اصلی خود می‌داند؛ تنها بخشی از جلوه‌های فداکاری در جامعه معلمان هستند.

اهمیت کار معلمان جهادگر و فداکار که مستقیم سلامت روح و روان دانش‌آموزان به‌عنوان آینده‌سازان کشور را هدف قرار می‌دهند تا جایی است که آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، 12 اردیبهشت امسال تأکید کردند: «آموزش و پرورش باید الگوهای موفقی همچون معلمی که خوب تدریس می‌کند یا سالهای طولانی از عمر خود را صرف تدریس کرده است، یا رنج رفت‌وآمد به مناطق دشوار برای تدریس به دانش‌آموزان را به جان خریده است، شناسایی و این معلمان را به‌عنوان قهرمانان تعلیم و تربیت معرفی کند.»

24 معلم جهادگر که از میان 2100 معلم فعال در این عرصه انتخاب شده‌اند در نخستین جشنواره ملی معلمان جهادی تقدیر شدند تا به جامعه معرفی شوند و فداکاری این معلمان برای دانش‌آموزان این سرزمین به‌عنوان الگویی در آموزش و پرورش مدنظر باشد.

از معلمی در روستا تا حل مشکلات 310 مدرسه

محمد امامی معلمی است که سال 1397 به دانشگاه فرهنگیان وارد شد و پس از فارغ‌التحصیلی به‌عنوان معلم یکی از مدارس روستایی در شهرستان فتح‌آباد استان فارس ابلاغ گرفت.

او می‌گوید: «نخستین تصویری که از مدرسه مشاهده کردم، ساختمانی با قدمت 50 سال، تخریبی و با کلاس‌هایی که فضای آن به‌دلیل استفاده از بخاری نفتی کاملاً سیاه بود! برای بهسازی فضای مدرسه چندین بار به اداره آموزش و پرورش مراجعه کردم اما بوروکراسی آن‌قدر من را خسته کرد که در نهایت به مرم روستا مراجعه کردم و با کمک آنها و شورای روستا توانستیم نوسازی مدرسه را انجام دهیم.

معلمان , وزارت آموزش و پرورش , مدارس فرسوده , مدارس روستایی ,

در ادامه توانستم یک تیم 12نفره از مدیران مدارس روستاهای اطراف تشکیل بدهم که برای حل مشکلات مدارسمان به یکدیگر کمک می‌کردیم و توانستیم با کمک یکدیگر مشکلات 20 مدرسه روستایی را حل کنیم.

بازشدن درهای مدرسه روستا بعد از 6 سال تعطیلی

به‌تدریج فعالیت‌ها گسترش یافت و تیم منطقه‌ای به استانی تبدیل شد و مشکلات مدارس استان را حل کردیم، مدرسه یکی از روستا‌ها را که به‌مدت 6 سال تعطیل شده بود و دانش‌آموزان برای تحصیل باید 6 کیلومتر پیاده‌روی می‌کردند تا به مدرسه روستای همجوار برسند با کمک خیّران و مردم و صرف 300 میلیون تومان هزینه، مجدداً دایر کردیم.

هم‌اکنون تیم 120نفری در استان فارس داریم که در هر شهرستان یک نماینده دارد، این گروه جهادی در یک سال اخیر مشکلات 310 مدرسه را از رنگ‌آمیزی و شاداب‌سازی تا سیستم لوله‌کشی و سرویس بهداشتی مدارس حل کرده است.»

معلمان , وزارت آموزش و پرورش , مدارس فرسوده , مدارس روستایی ,

تدریس برای دانش‌آموزان عشایر بعد از بازنشستگی

محمدرضا زندی؛ شفیعی معلم جهادگر دیگری از شهر همدان است که به‌عنوان مدیر آموزگار مدارس عشایری فعالیت می‌کند و توانسته است با تشکیل گروه 100نفری از معلمان بازنشسته در آموزش دانش‌آموزان عشایر گام‌های خوبی بردارد.

این معلم می‌گوید: «دانش‌آموزان عشایر مکان و زمان خاصی برای تحصیل ندارند و حتی والدین پیگیر تحصیل آنها نیستند چه‌بسا برای چرای دام‌ها مانع درس خواندن فرزندانشان شوند! مدتی در اداره آموزش و پرورش فعالیت می‌کردم و شماره تماس معلمان بازنشسته را داشتم بنابراین طی تماس با آنها یک گروه 100نفری از معلمان را تشکیل دادم که برای تدریس به دانش‌آموزان عشایر در شمال استان خوزستان و جنوب ایلام گام برداشتیم، تمام هزینه‌ها هم توسط معلمان پرداخت می‌شد، فقط سپاه یک ماشین برای رفت‌وآمد در اختیار ما قرار داد.

معلمان بازنشسته به‌عنوان معلم به چادرهای عشایر می‌روند و همراه با آنها کوچ می‌کنند، شرایط واقعاً دشوار است حتی برخی مناطق به‌گونه‌ای است که در دوران جنگ، مین‌گذاری شده است و متأسفانه حین بازی یکی از دانش‌آموزان، مین منفجر شد که او دو دست خود را از دست داد.»

نذری که به دانش‌آموزان نیازمند ختم شد

مسعود بختیاری؛ نومعلم جهادگر با 4 سال سابقه کار از استان آذربایجان غربی است؛ او که در دوره ابتدایی تدریس می‌کند، به‌دنبال یک نذر سراغ آموزش رایگان برای دانش‌آموزان نیازمند و محروم رفته است.

این معلم می‌گوید: زمانی که پسر 2.5ساله‌ام در بیمارستان بستری شد، نذر کردم که پس از بهبود او به‌شکل رایگان برای دانش‌آموزان نیازمند تدریس داشته باشم، پس از آن برای شناسایی دانش‌آموزان نیازمند به سوپرمارکت‌ها در مناطق محروم مراجعه و آگهی تدریس رایگان را نصب می‌کردم تا دانش‌آموزان با من تماس بگیرند.

تعداد دانش‌آموزان به 10 نفر که رسید آنها را برای تدریس به آموزشگاه بردم و هزینه آموزشگاه را هم خودم پرداخت کردم.

به گزارش تسنیم؛ احمدرضا اصلانی، مشاور مدیرکل و دبیر قرارگاه جهاد تربیتی شهر تهران است که از راه‌اندازی سامانه “عتناب” برای ثبت‌نام معلمان جهادگر، بسیج و هر فرد علاقه‌مند برای کمک به مدارس خبر می‌دهد. افراد علاقه‌مند با مراجعه به سامانه https://etnab.ir/auth می‌توانند برای کمک به مدارس ثبت‌نام کنند.

او می‌گوید: در قرارگاه جهاد تربیتی شهر تهران مناطق 10، 11، 15، 16، 17، 18 و 19 را تحت پوشش قرار دادیم و توانستیم در تابستان سال گذشته برای رنگ‌آمیزی کلاس‌های درس، اصلاح تأسیسات و سرویس بهداشتی اقدام کنیم.

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم+

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *