0

مدیریت شهری دوره قبل علاقه‌مند بودند تهران را گران اداره کنند/ شهرداری تهران را با بیش از ۵۰هزار میلیارد تومان بدهی تحویل گرفتم

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علیرضا زاکانی شهردار تهران امروز در دومین نشست خبری خود با خبرنگاران در سالن آمفی‌تئاتر کوشک باغ هنر اظهار کرد: ما اگر سه‌گانه‌ای را در نظر بگیریم که شامل شهر، مدیریت شهری و شهروند است، آنچه اهمیت ویژه‌ای دارد شهروندان ما هستند که هم از شهر بهترین بهره را ببرند و هم مدیریت شهری در کمال خدمتگزاری به آنها بتواند آسایش و آرامش را برای آنها فراهم کند.

زمانی که شهر را تحویل گرفتیم همه پروژه‌های عمرانی تهران متوقف شده بود

وی افزود: 20 ماه پیش که ما شهر را تحویل گرفتیم عملاً همه پروژه‌های عمرانی در شهر متوقف شده بودند حتی بخشی از پروژه‌های عمرانی را که در گذشته انجام شده بود، خاک ریخته بودند که از آن جمله می‌توان به میدان فتح اشاره کرد؛ ما در نهایت این بلوار را از خاک بیرون کشیدیم.

شهردار تهران گفت: شهرداری در زمان تحویل به تیم مدیریت شهری فعلی، بیش از 50 هزار میلیارد تومان بدهی داشت و درآمدها نیز کاهش پیدا کرده بود و مردم از شهرداری انتظار داشتند؛ کنار شرایطی که پروژه‌های عمرانی داشت شهر از فرسودگی رنج می‌برد و 12 هزار هکتار از مساحت شهر ما بافت ناپایدار بودند و زیرساخت‌های شهری فرسوده بود و عملاً شرایط، شرایط خوبی نبود و موضوع نگهداشت پل‌ها و سایر موارد حکایت از آن داشت که زنگ خطر در شهر به صدا در آمده و شهر نیازمند یک بازنگری و یک دقت بود.

زاکانی افزود: کنار ترافیک، موضوع آلودگی هوا، بدمسکنی و بی‌مسکنی از دیگر مواردی بود که مردم تهران از آن رنج می‌بردند، بر اساس آمار، یک میلیون کمبود مسکن در تهران داریم. در سال 1400 بر اساس برآوردی که انجام شده بیشترین مهاجرت به استان تهران و البرز بوده است که عدد بسیار بالایی است.

وی گفت: این اتفاقاتی که در شهر تهران رخ داده بود کنار بی‌عدالتی و فاصله شمال و جنوب شهر و شرایطی که در شهر قرار داشت حکایت از آن داشت که علی‌القاعده باید یک کار بزرگ و تحولی انجام شود و کنار موضوعات شهر که پرونده‌های بزرگی وجود داشت از جمله محله ده ونک، اسلام‌آباد، کن و… موضوعات مختلفی که هر کدام یک زخم کاری بر پیکره شهر تهران بودند مشکلات زیادی را در شهر به‌وجود آورده بود.

سقوط پروانه ساخت از سال 91

شهردار تهران ادامه داد: همه اینها حکایت از این داشت که یک کار بزرگ باید در تهران انجام شود و وقتی به شهرداری می‌آمدیم با یک مجموعه مواجه می‌شدیم که اولاً در دو سال و نیم در تنش مالی قرار داشت و حتی برای پرداخت حقوق قرض گرفته شده و از سال 91 دوران سقوط پروانه شکل گرفته بود و 31 هزار پروانه در سال 91 به کمتر از 6 هزار پروانه در سال 1400 رسیده بود و درآمد حوزه شهرسازی کاهش پیدا کرده بود.

زاکانی تصریح کرد: نکته دوم، امکانات شهرداری بود که این امکانات فرسوده شده بود؛ ما در حوزه حمل‌ونقل با فرسودگی شدیدی روبه‌رو بودیم علاوه بر فرسودگی با کمبود هم روبه‌رو بودیم و در بخش واگن و اتوبوس با کمبودهایی روبه‌رو بودیم و تلاش‌ها برای ورود واگن‌های جدید در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: در دوره گذشته مدیریت شهری از 11 هزار دستگاه اتوبوسی که در تهران داشتیم، این تعداد کاهش یافت و با فاصله معناداری دچار کمبود اتوبوس بودیم همچنین در بخش تاکسی نیز با مشکلاتی از قبیل فرسودگی مواجه بودیم. آنچه آزاردهنده بود، نارضایتی مردم از ارائه خدماتی بود که می‌گرفتند و کنار آن حدود 70 هزار میلیارد تومان بدهی ما بود که عددی ماورائی بود؛ یکی از بزرگترین دغدغه‌های شورای شهر تهران این بود؛ چطور قرار است از این عدد عبور کنیم؟

شهردار تهران اضافه کرد: اینها موضوعاتی بود که روی میز ما قرار داشت و بالطبع آنچه به‌حق بود انتظارات مردم بود؛ در دوره قبل، دوستان ما علاقه‌مند بودند که تهران را گران اداره کنند و حتی این مسئله را به‌زبان می‌آوردند و تهران را به‌سمتی برده بودند که شاهد مهاجرت معکوس در تهران بودیم و این شرایطی بود که تحویل مدیریت شهری فعلی شد.

زاکانی گفت: بحث ما این بود که آنچه میراث ماست، بخش بد است و باید بخش خوب را پاس بداریم و بخش بد را عبرت بگیریم و آن را انجام ندهیم لذا مسیر جدیدی را ترسیم کردیم. اگر من بگویم یکی از ویژگی‌های ممتاز این دوره چیست، توجه به همه حوزه‌های شهری است و در یک کلام رویکرد ما این است که هم به روح شهر و جسم شهر و هم به آسایش شهروندان توجه داریم و در این بخش، مسئولیت‌پذیر باشیم و هم مسئولیت شهر را به‌عهده بگیریم و درباره آنچه به‌عهده ماست، پاسخگو باشیم و در بخشی که مسئولیت نداریم به دیگران خدمت کنیم تا خوب کار کنند و رضایتمندی مردم ایجاد شود.

وی گفت: در این مسیر با نخبگان مشارکت کردیم و ماحصل آن تبدیل به یک سند جامع شد که هر هفته بنده در دانشگاه‌ها این موضوع را با دانشجویان و نخبگان در میان می‌گذارم.

پیگیری تحول در شهرداری تهران در 4 حوزه

زاکانی در ادامه تصریح کرد: ما 4 تحول را در دستور کار قرار دادیم ناظر به مدیریت شهری که شهرداری از یک نهاد خدماتی به اجتماعی تبدیل شود و به‌عنوان تکیه‌گاه مردم قرار گیرد و نکته دوم یک تحول کالبدی که همه موضوعات مورد توجه قرار گیرد و یک نوسازی کلی شهر را بر اساس مدار حمل‌ونقل و راحتی و آسایش و ایجاد محله‌های الگو برای تهران داشته باشیم تا در نهایت شاهد رضایت مردم باشیم و تحول سوم در حوزه نرم شهر و سبک زندگی شهر است که اساس آن را با مشارکت نخبگان قرار داده‌ایم و تحول چهارم ناظر به حوزه فناوری است تا بتوانیم تهران را تبدیل به یک شهر هوشمند کنیم.

شهردار تهران افزود: به‌عنوان مثال ظرفیت پارک گفتگوی ما تبدیل به مرکز دانش‌بنیان شد و قرار است در بخشی از بوستان ولایت به همین شکل عمل کنیم.

زاکانی تصریح کرد: امروز در 20 ماهی که در خدمت مردم تهران بوده‌ایم ما در حوزه مالی در هفته اول از تنش مالی جدا شدیم و سال 1401 بالغ بر 143 درصد تحقق منابع داشتیم و تمام پروژه‌های شهر را فعال کردیم و همه پروژه‌ها فعال هستند؛ به‌عنوان مثال پروژه آزادراه شوشتری و بزرگراه یادگار امام (بال غربی) و بزرگراه شهید بروجردی از پروژه‌هایی است که به‌صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است.

افتتاح 33کیلومتر مترو با 11 ایستگاه در دور جدید مدیریت شهری

وی خاطرنشان کرد: ما 33 کیلومتر مترو با 11 ایستگاه را تا امروز افتتاح کرده‌ایم و ان‌شاءالله تا پایان سال 12 ایستگاه به متروی پایتخت اضافه خواهد شد و تمام پروژه‌های ما فعال شده است و عملاً توجه ویژه‌ای به حوزه مترو در این دوره شده است و این پروژه‌ها صرفاً متکی به بودجه دولتی و امکانات محدود شهر نیست بلکه از طریق مشارکت و مولدسازی انجام می‌‌شود تا بتوانیم در یک بازه زمانی کوتاه خطوط مترو را تکمیل کنیم و تا پایان سال 1410 خطوط مترو تکمیل شود.

عملیات اجرایی خط 10 و 9 مترو امسال شروع می‌شود

شهردار تهران با اعلام اینکه “عملیات اجرایی خط 10 و 9 مترو امسال شروع خواهند شد و خطوط 8 و 11 در سال آتی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد”، گفت: ما سال گذشته 10 هزار میلیارد تومان به بانک پرداخت کردیم؛ دو هزار و 600 میلیارد تومان بدهی پیمانکاران پرداخت شد که از سال 89 پرداخت نشده بود و سعی کردیم مسیر درستی را انتخاب کنیم و کل پرونده‌های باز شهری از جمله ده ونک، کن، اسلام‌آباد در کمیسیون ماده 5 مصوب شد و شرایط به‌سمتی رفت که بحمدالله ما در حوزه‌های شهرسازی برای نخستین بار پس از 10 سال شاهد رشد پروانه باشیم.

آغاز مناقصات پروژه شهید متوسلیان با تونل 9کیلومتری دوطبقه‌ای

زاکانی افزود: امروز به‌لطف الهی، پروژه‌های بزرگی از جمله پروژه شهید متوسلیان که تونل 9کیلومتری دوطبقه‌ای است از ماه آینده مناقصات آن آغاز می‌شود و کارهای مختلفی در دستور کار قرار دارد که ان‌شاءالله گام‌های بزرگی را برداریم. در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز اقداماتی انجام شده است که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد. ما در آستانه یک حرکت با کارکردهای بزرگ هستیم و پروژه‌های بزرگی را داریم و ما از هر تهدیدی فرصت ساختیم؛ امروز در شهرداری تهران، بزرگترین فرصت را 12 هزار بافت ناپایدار می‌دانیم که می‌توانیم از آن به‌عنوان فرصت استفاده کنیم؛ 68 درصد در سال گذشته در بافت‌های فرسوده افزایش صدور پروانه داشتیم و ان‌شاءالله بتوانیم خدمتگزار خوبی در حوزه‌های مختلف به مردم باشیم و یک شهر آباد و یک جهش بزرگ برای شهر مشاهده بکنیم.

به‌گزارش تسنیم، در ادامه دومین نشست خبری شهردار تهران، زاکانی پاسخگوی سؤالات خبرنگاران بود.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اشباع شدن شهر تهران از شبکه بزرگراهی، شهرداری در فرآیند اتوبان‌سازی با توجه به محدودیت‌هایی که در شهر دارد چه برنامه‌ای در نظر گرفته است، گفت: ما تهران را به‌سمتی می‌خواهیم ببریم که شهری انسان‌محور باشد و باید بر پایه هوشمندسازی بتوانیم تسهیلات را به شهروندان ارائه کنیم؛ امروز دو بزرگراه و یک آزادراه در حال ساخت داریم که از آن جمله می‌توان به آزادراه شهید شوشتری و دو بزرگراه یادگار امام و شهید بروجردی اشاره کرد؛ آزادراه شهید بروجردی فاز نخست آن امسال افتتاح خواهد شد که سرجمع چندین هزار میلیارد تومان هزینه می‌شود سال گذشته آزادراه شهید شوشتری 6 هزار میلیارد و یادگار امام 2500 میلیارد تومان و بروجردی نیز یک‌هزار میلیارد تومان هزینه آن محاسبه شده است که این اعتبارات امسال افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: احداث تونل شهید متوسلیان نیز از مواردی است که از سوی معاونت فنی ـ عمرانی پیگیری می‌شود که برای اجرای این پروژه مبلغ 30 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و امیدواریم این تونل را امسال شروع کنیم همچنین رینگ شمالی تهران در دستور کار است و مطالعات آن انجام شده است و امسال ظرفیت‌های فوق‌العاده در خصوص آزادراه و اتوبان در دستور کار قرار داده‌ایم.

شهردار تهران گفت: در خصوص آسفالت‌ریزی معابر باید به این موضوع اشاره کرد که دو کارخانه جدید را پیگیری کرده‌ایم که در شرق و غرب قرار دارد و عملاً یک ظرفیت خوبی را در شهر تهران ایجاد کرده‌ایم ضمن اینکه ما در سال 1402 بنا داریم یک میلیون و 500 هزار تن آسفالت‌ریزی داشته باشیم و هدف‌گذاری ما در 6ماهه اول بالغ بر یک میلیون تن است و 6ماهه اول امسال بیش از مسیری که دو سال گذشته طی کرده‌ایم، انجام خواهیم داد.

وی با تأکید بر اینکه قطعاً کیفیت و نوع آسفالت در تهران تغییر می‌کند، گفت: ما در 6ماهه اول برنامه‌ریزی برای آسفالت‌ریزی برای بزرگراه‌ها را در دستور کار قرار داده‌ایم و این کار به‌سرعت انجام می‌شود.

محل پرداخت بدهی پیمانکاران به شهرداری تهران از کجا تأمین شد؟

زاکانی در پاسخ به این پرسش که پرداخت بدهی پیمانکاران به شهرداری تهران از چه منابعی انجام شده است، گفت: ما بخشی از پول را از طریق انضباط مالی تأمین می‌کنیم و از تنش مالی بیرون آمدن منوط به انضباط مالی بود و زمانی که این اتفاق افتاد، ما از تنش مالی جدا شدیم اما این موضوع به‌تنهایی کفاف نمی‌کرد و نکته دوم بحث دریافت عوارض از مردم از محل پسماند بود که در این زمینه نیز به‌صورت جدی ورود کردیم و رقم قابل‌توجهی از سوی مردم در قالب عوارض به شهرداری تهران پرداخت شد.

شهردار تهران اضافه کرد: شهرداری تهران در بخش صدور پروانه نیز رشد قابل‌توجهی داشت و درآمد خوبی کسب کرد البته موضوع ایمنی برای ما به‌مراتب مهمتر از درآمد است تا شاهد یک شهر ایمن در تهران باشیم همچنین ما در بحث مولدسازی، امکاناتمان را به‌هیچ‌وجه به‌صورت خام نمی‌فروشیم و همین امر یک ظرفیت خوبی را برای ما ایجاد می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که شهر تهران گران است، افزود: بله، شهر گران است. ما تلاش می‌کنیم بتوانیم با فراهم کردن شرایط در بخش‌های مختلف از جمله فروشگاه شهروند و توسعه میادین میوه و تره‌بار شرایط خوبی را برای مردم فراهم کنیم و به‌سمت کنترل و کاهش قیمت‌ها گام برداشته‌ایم.

وی یادآور شد: شهرداری تهران ابزارهای خوبی را در این زمینه دارد و باید از ظرفیت شهرداری استفاده کرد، به‌عنوان مثال اگر فعالیت میادین میوه و تره‌بار در ایام نوروز نبود، به‌تبع قیمت میوه بیشتر از ارقامی بود که عرضه می‌شد و باید از این ابزار و ظرفیت استفاده کرد.

مردم فقر را تحمل می‌کنند اما تبعیض را نه

زاکانی اضافه کرد: راجع به فقر و تبعیض، مردم می‌توانند فقر را تحمل کنند اما نمی‌توانند تبعیض را تحمل کنند و حتی اگر در قسمتی از شهرداری با این موارد روبه‌رو باشیم با آن برخورد خواهیم کرد.

زاکانی در ادامه نشست خبری خود با اشاره به فشار زیست‌محیطی در برخی از مناطق شهر تهران و اقدامات پژوهشی پیرامون آن گفت: طبق طرح تفصیلی حدود 14 منطقه ما هنوز بارگذاری طرح تفصیلی را انجام نداده‌اند. نکته دوم این‌که برخی از این مناطقی که مانند مناطق 5، 12 و 22 از آسیب‌های زیست‌محیطی در رنج هستند و 6 زیرساخت از زیرساخت‌های هفت‌گانه آن در حال لنگ زدن است. تهران یک سری ذخایر زمین شهری دارد که اگر بتوانیم از آنها و مجموعه بافت فرسوده بهره‌ بگیریم و شهرک‌های الگو را بسازیم که در آنها سرانه‌های هفت‌گانه در نظر گرفته شده باشد، دغدغه‌های مرکز پژوهش‌ها هم برطرف می‌شود.

وی افزود: موضوعات تهران را نمی‌توان با یک راه‌حل از آن عبور کرد، موضوعات چندگانه است و همه آنها را در دستور کار قرار داده‌ایم و مرور می‌کنیم و ساخت‌وساز و توسعه تهران امروز که در این جلسه صحبت می‌کنم مبتنی بر الگوهایی صورت می‌گیرد که سرانه‌های زیست‌‌محیطی در دل خود داشته باشد و این دغدغه‌ها را از ذهن مردم برداریم. یکی از اشکالاتی که در تهران بود این‌که شهر بدون نقشه راه قبلی، توسعه پیدا کرده است لذا از این جهت امیدواریم اولاً به این دقت کنیم که نیاز شهر را در محیط‌هایی جبران کنیم که تنش‌زا هستند، اما با کیفیت و با نگاه از قبل طراحی شده است.

زاکانی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار سی‌بی‌اس آمریکا درخصوص احتمال برنامه برای تعامل شهرداری تهران با ابرشهرهایی مانند نیویورک، شیکاگو و لس‌آنجلس آمریکا برای کاهش این مشکلات گفت: ما محدودیتی برای این کار نداریم اما شرط آن مواجهه منطقی درست برای رفع مشکل است و روزی که تحریم‌ها برداشته شود و عدالت رعایت شود و مواجهه برای حل مشکلات انجام شود نه مواجهه سیاسی، ما دستگاه خدمتگزار اجتماعی هستیم، اما متأسفانه شهردار نیویورک در گذشته مواجهه سیاسی با خدماتی که در ایران داده می‌شد، داشت و این محدودیت بیشتر از آن سمت دنبال می‌شود وگرنه همین الآن در مجمع مراودات در شهرهای مختلف و خواهرخواندگی با شهرهای مختلف اقدامات خوبی داریم و خدمات مختلف را ارائه می‌کنیم. شرط ما شرط مواجهه غیرسیاسی و غیرظالمانه و منطقی است ما طرح‌هایی داریم که می‌توانیم به آنها ارائه دهیم و آنها هم می‌توانند برنامه‌هایی را به ما پیشنهاد کنند.

اموال بازگردانده‌شده به شهرداری تهران تا امروز حداقل 20هزار میلیارد تومان است

وی درباره میزان اموالی که سال گذشته به شهرداری تهران بازگردانده شد و سرانجام عرضه املاک شهرداری تهران در بورس کالا گفت: حداقل 20 هزار میلیارد تومان اموال خود را برگرداندیم، ما این موضوع را سه دسته کردیم؛ فسادی که برخی مال شهرداری را خوردند و رفتند و تلاش کردیم آنها را برگردانیم و 20 هزار میلیارد تومان بخشی از این ماجراست، از جمله اینکه برند ما را که ارزش آن 600 میلیارد بود با 3 میلیارد گرفته بودند که ما باقیمانده مبلغ را پس گرفتیم و این مسیر را دنبال می‌کنیم.

شهردار تهران افزود: ما در گذشته 48 مشارکت داشتیم که 47 مورد آن شکست خورده بود و به‌دنبال احیا و مقرون به صرفه شدن آنها هستیم. یک مورد که شکست خورده بود برابر با نصف بودجه امسال است که به‌دنبال آن هستیم تا آن را برگردانیم. ابایی نداریم اگر حقوقی از شهرداری بردند خجالت بکشیم و به‌دنبال احیای آن نباشیم. نکته دوم فسادی است که موضوع در حوزه‌های مختلف قراردادی و شهرسازی ما وجود دارد و بهترین راه را سیستمی کردن آن دانستیم که از این طریق و شفاف کردن قراردادها دنبال کنیم لذا تا خردادماه تمام فرایندهای صدور پروانه را به‌صورت سیستمی انجام خواهیم داد که در نتیجه آن پیشگیری از فساد رخ می‌دهد. یک مسئله‌هایی هم گاهی اتفاق می‌افتد که مثلاً خرد هستند ممکن است کارمند ما و یا خطایی از کارگزار ما سر بزند که در این خصوص اطلاع‌رسانی به مجموعه‌ها و آگاهی‌بخشی و آموزش و تشدید نظارت و روش برخورد با موضوعات را در دستور کار قرار دادیم و در سال گذشته خودمان دنبال و پیگیری کردیم اما علاقه نداریم که این موضوعات خبری شود زیرا یک قطره از دریای خدمت است که ممکن است ذهن مردم را مشوش کند.

در “مبارزه با فساد” کمتر شعار دادیم و بیشتر عمل کردیم

زاکانی تصریح کرد: ما در راه مبارزه با فساد کمتر شعار دادیم و بیشتر عمل درست انجام دادیم تا هم از بیت‌المال مراقبت کنیم و هم از حیثیت و آبروی افراد.

وی درباره راه‌اندازی 100 جایگاه عرضه سوخت در شهر تهران و تعویق جلسات مربوط به آن از سوی وزارت نفت گفت: این موضوع در توافقنامه ما بود و طبق روال پیش می‌رود.

زاکانی درباره ورود شهرداری تهران به بخش مسکن گفت: در بخش مسکن تعدادی کلنگ‌زنی انجام شده است. ما سال گذشته قرارگاه جهادی مسکن را ایجاد کردیم و احساس کردیم که در خصوص مسکن در حق مردم اجحاف می‌شود، موضوع را سال گذشته دنبال کردیم و با راه و شهرسازی و مرحوم رستم قاسمی جلسه‌ای داشتیم چون این وظیفه ذاتی وزارت راه است و قرار شد ما کمک بکنیم. اقداماتی که انجام شد بالغ بر 470 هزار واحد تفاهم‌نامه امضا شد و چند ده هزار واحد کار ساخت آن شروع شد. ظرفیت در 22 منطقه شناسایی شد و 32 هزار واحد برای نیازهای شهرداری ساخته شد. بارگذاری برخی‌ها نیز انجام شده است و ان‌شاءالله اولین شهرک در منطقه 19 در 12.9 هکتار بارگذاری خواهد شد و بعد در منطقه 21 با 60 هزار واحد بارگذاری خواهد شد و ما چند شهرک الگو را امسال شروعش را خواهیم داشت، قدرالسهمی که داریم بخشی از آن برای پرسنل خودمان است و بخشی برای اجاره‌داری و بخشی هم برای فروش متری است که این کار را پیش می‌بریم. الآن در دولت بحث اجاره‌داری مطرح است و آن جلسه‌ای که پیگیری می‌کند این است که از شهرداری تهران آغاز شود، مقدمه آن در جلسه بین شهرداری و وزارت کشور انجام شده است.

وی ادامه داد: دو ملک را در بورس بردیم و برای اولین بار بود. ما وقتی از بورس خرید می‌کنیم 25 تا 30 درصد به‌نفع شهرداری است و هیچ تبانی و مشکلی در بورس ندارد، میلگرد و سیمان و مصالح مختلف را در آنجا تهیه می‌کنیم، بناست فروش‌های ما نیز در بورس باشد.

شهردار تهران گفت: در مجموعه شهرداری به‌واسطه تنوع کار باید تخصصی کار کنیم. مشکل شرکت کنترل ترافیک ما به‌دلیل اشکالی که در بخش فیبر ایجاد شده بود مشکلاتی پیدا کرد؛ بنابراین به‌دنبال توسعه خطوط فیبر هستیم تا به‌سرعت اینترنت ثابت و پرسرعت را ارزان در دسترس مردم قرار بدهیم، تحقیقات این کار شروع شد و جلسات و مواردی داشتیم به این جمع‌بندی رسیدیم فیبری که در کنترل ترافیک و در مترو ـ که حدود 1800 کیلومتر است ـ به‌دنبال این باشیم که به‌عنوان سرمایه شهر آن را تجمیع بکنیم و به این دلیل شرکتی در معاونت ترافیک و حمل‌ونقل گذاشتیم تا کل زیرساخت در اختیار  شرکت قرار گرفته شود و آن را توسعه دهیم تا فیبرها توسعه یابند و تصویر خام آن را در اختیار شرکت کنترل ترافیک و راهور قرار بدهد تا شرکت کنترل هوشمندسازی مسافر و سفرهای ترکیبی را به‌عهده بگیرد و چراغ‌های راهنمایی هوشمند را به‌عهده بگیرد تا این نرم‌افزار و تحول در نقشه راه در شهرداری تهران صورت بگیرد تا خدمات حمل‌ونقل بی‌آرتی و مترو در تمام مناطق شهر به‌صورت یکسان باشد.

وی اضافه کرد: همچنین باید یک شرکت خصوصی هم داشته باشیم تا پاسخگو باشد تا بتواند تصویر خام را با توسعه نظارت تصویری در شهر در اختیار شرکت کنترل ترافیک بگذارد تا از طریق هوشمندسازی نوع حمل‌ونقل عمومی مدیریت شود.

امسال “تراموا” را در پایتخت ایجاد می‌کنیم

زاکانی گفت: ما 9 خط بی‌آرتی در شهر داریم که امروز قرار است بازبینی شود و صورت خطوط بی‌آرتی تغییر می‌کند و امسال قرار است تراموا را از ترمینال شرق تا ترمینال آزادی ایجاد کنیم که مورد استقبال در جهان است و این طرح در شورای شهر دنبال شده است اما خطوط بی‌آرتی که یکی از آنها به تراموا تبدیل خواهد شد دچار تغییر و تحول خواهد شد. هزینه تراموا حدود یک و نیم میلیون دلار است. ظرفیت اتوبوس‌های بی‌آرتی افزایش خواهد یافت. سال گذشته وعده داده بودیم که واردات و نوسازی و بازسازی داشته باشیم، بازسازی را انجام دادیم اما نوسازی از داخل را نتوانستیم انجام بدهیم چون وعده‌ها عملی نشد، اما امسال قرار است 1200 اتوبوس و یک‌هزار اتوبوس در سال آینده اضافه شود و یک‌هزار اتوبوس هم وارد خواهیم کرد علاوه بر آن نیز 500 اتوبوس نیز بازسازی خواهد شد. در زمان حاضر 1700 اتوبوس در خدمت ناوگان حمل‌ونقل عمومی است و در مسیرهای 210گانه اتوبوسرانی فعالیت می‌کنند.

شهردار تهران در ادامه تأکید کرد که شهرداری تهران دچار مشکل مالی نیست و از بدهی‌های مدیریت قبلی به‌عنوان فرصت برای ارائه خدمت بیشتر به مردم استفاده می‌کند.

وی درباره ارائه خدمات شهرداری تهران برای مراسم اربعین امسال گفت: هر سال برای این مراسم خدماتی ارائه می‌دهیم و از مردم عراق تشکر می‌کنم که در این مراسم از زائران امام حسین(ع) میزبانی می‌کنند. برخی از زائران کربلا از مرزهای ایران به‌سمت عراق حرکت می‌کنند. بخش عمده‌ای هم از داخل کشور به زیارت می‌روند و بخشی هم داخل عراق هستند که ما بر اساس توانایی خود خدماتی ارائه می‌کنیم اما هیچ خدمتی به‌اندازه مردم عراق که به زائران امام حسین(ع) خدمات ارائه می‌دهند، نیست.

زاکانی در ادامه درباره چشم‌انداز تهران الگوی کلان‌شهرهای جهان که در زمان تصدیگری شهرداری تهران اعلام کرده بود گفت: امروز شناخت ما از تهران شناخت فوق‌العاده جامع‌تری نسبت به قبل است اما همه چیز نسبی است ما الگوی مدیریتی خود را طراحی کردیم تا بتوانیم به آن دست یابیم ما الآن می‌دانیم که در اول سال چه برنامه‌هایی داریم و در آخر سال در کجا قرار داریم، لذا یک افق پایان دوره شورای شهر و شهرداری کنونی داریم که برای این دوره یک برنامه در نظر گرفتیم و یک کار مشخص برای امسال در نظر داریم مثلاً در حوزه حمل‌ونقل چه برنامه‌هایی داریم در حوزه تاکسی و مترو چه برنامه‌هایی داریم یا در سایر موارد چه‌کار خواهیم کرد، یا در حوزه شهرسازی و خدمات چه مسیری را برویم، لذا توفیقی که امروز داریم این است که با چه منبعی می‌توانیم اینها را انجام بدهیم و برای موضوعات مختلف جدول زمان‌بندی‌شده دقیق داریم.

شهردار تهران ابراز کرد: امیدواریم با استفاده از این الگوها و برنامه‌هایی که داریم امکان پیشرفت شهر را محقق کنیم.

“دستفروشان” را شناسنامه‌دار و ساماندهی می‌‌کنیم

زاکانی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص ساماندهی دستفروشان گفت: ناظر به دستفروشان ما قائل به این هستیم که برای آنها منعی نداشته باشیم و اگر کسی بخواهد دستفروشی بکند مشکلی نداشته باشد، لذا ما برخورد منطقی را در دستور کار قرار دادیم قدم اول ساماندهی دستفروشان است و بازارچه‌هایی را در این زمینه طراحی کرده‌ایم.

وی اظهار کرد: به‌علت تنوع کار، کار خوب پیش نرفته است الآن یک نرم‌افزاری را طراحی کرده‌اند و در حال تکمیل شدن است و یک نرم‌افزار بسیار مطلوبی است تا بتوانیم کلیه دستفروشان را شناسنامه‌دار کنیم و در نیمه اول امسال شاهد ساماندهی و رونمایی از این نرم‌افزار خواهیم بود.

شهردار تهران در خصوص برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: با توجه به تصمیمی که اخذ شده است قرار است این نمایشگاه در مصلی برگزار شود و ما نیز طبق وظیفه‌ای که داریم در این زمینه با مسئولان برگزارکننده همکاری خواهیم داشت که می‌توان به برگزاری نمایشگاه قرآن در ماه مبارک رمضان اشاره کرد، در این بخش نیز شهرداری تهران امکاناتی را برای حضور شرکت‌کنندگان فراهم کرد.

زاکانی اضافه کرد: در حوزه فرهنگ نیز ما یک برنامه‌ریزی ویژه کردیم و مقدمات آن را از سال گذشته دنبال کردیم و بنا داریم از طریق 52 برنامه جشنواره آرمان آن را عملیاتی کنیم تا بتوانیم تنوع فعالیت‌های فرهنگی را در سطح شهر داشته باشیم و با لطف خداوند شرایط تهران را به یک تنوع و بهبود برسانیم.

وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه شهرداری تهران در رابطه با مسئله عفاف و حجاب در زیرمجموعه‌های شهرداری تهران چه اقدامی را انجام داده است و یا می‌خواهد انجام بدهد، تصریح کرد: موضوع حجاب یک موضوع شرعی است موضوع سلیقه‌ای و فردی نیست و موضوع اجتماعی است و در خانه هر کسی هر کاری می‌تواند بکند و کسی حق ندارد به زندگی افراد سرک بکشد اما موضوعات اجتماعی و شهر در جامعه متفاوت است. ما موضوع حجاب را حدود هفت هشت ماه پیش دنبال کردیم و در دوره اخیر و حتی قبل از آن نیز پیگیری می‌شد.

وی افزود: موضوع حجاب موضوع جامعی است و هم جنبه تنبیهی و هم جنبه تشویقی و هم جنبه اطلاع‌رسانی دارد و هم جنبه تذکری دارد و موضوعاتی است که در چارچوب قانون است و موظف به اجرای آن هستیم و روی این اصل ما 5، 6 ماه است که روی آن کار می‌کنیم و معتقدیم باید گام به گام خدمت ارائه کنیم. ما در بیش از 76 ایستگاه خدمات ایجابی ارائه کردیم. کلیپ‌هایی نیز در این زمینه منتشر شد و معتقد بودیم خیلی از عزیزانی که رعایت نمی‌کنند به‌نوعی شرایطی است که اگر ما اطلاع‌رسانی و خدمت به آنها ارائه بکنیم و موجودیت اجتماعی خود را پاس بداریم خیلی از این موارد شرایط جدیدی پیدا می‌کند و در این مسئله مواجهه ما بسیار شفاف بود و درصد قابل‌توجهی از افراد هم رعایت می‌کردند و هم شرایط ویژه‌ای را که دیده شده بود مورد توجه قرار دادند.

زاکانی ادامه داد: هم‌اکنون خواهش ما این است که درون مجموعه‌های خدماتی و اجتماعی که شهرداری ارائه می‌کند توجه به حجاب داشته باشند و ما این مسیر را دنبال خواهیم کرد و این‌که ناظر به جداسازی گفته شد، این صیانت از حریم بانوان در متروست و ما با افتخار به خواهران و بانوان این مملکت خدمت ارائه می‌کنیم و این چیزی است که شروعش در تهران بود و سایر شهرها از تهران الگو گرفتند که این موضوع به جداسازی واگن‌های مترو در پایتخت برمی‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: خط قرمز ما مواجهه‌های مردم با مردم است و آن را درست نمی‌دانیم و ما همه مجموعه‌مان را بسیج کرده‌ایم تا خدمت درستی را به بانوان و شهروندان ارائه کنند.

زاکانی همچنین در خصوص پیگیری‌های انجام‌شده از سوی شهرداری تهران در خصوص برخی از موضوعات و بازپس گرداندن حق و حقوق شهر گفت: این موضوع در دستور کار است و به‌صورت جدی آن را دنبال می‌کنیم و بخشی از حقوق و حقوق به شهرداری بازگشته است.

شهردار تهران در خصوص برنامه‌ریزی شهرداری تهران در حوزه ورزش شهروندان اظهار کرد: عمده امکانات حوزه ورزشی تهران در اختیار شهرداری است و ما یکی از حرکت‌های جدی‌مان در قالب هویت‌بخشی و ناظر به 52 جشنواره بخشی از آن را در حوزه ورزش دنبال کردیم و سال گذشته قهرمان‌شهر را در 16 رشته دنبال کردیم و طبق آمار 630 هزار نفر در این جشنواره در سال گذشته شرکت کرده‌اند و بنا شد خروجی‌های این 16 رشته با سایر استان‌ها رقابت کنند و در نهایت قهرمان ایران مشخص شود.

وی ادامه داد: کسانی در این حوزه رقابت به پیروزی رسیده بودند که اصلاً کسی تصور آن را نمی‌کرد، به‌عنوان مثال در دو سرعت یک کودک کار موفق شده بود که به پیروزی برسد و این خودش به‌نوعی خلق ظرفیت است و لذا ما یک حرکت را در حوزه ورزش قهرمانی و همگانی در تهران داشته‌ایم.

زاکانی تصریح کرد: همچنین یک حرکت نیز در حوزه داشته‌هایمان پیش‌بینی کرده‌ایم، بالغ بر 50 مجموعه تعطیل را بازسازی و فعال کردیم و در خدمت شهروندان قرار دادیم و هم‌اکنون به‌دنبال توسعه فضاهای ورزشی هستیم.

شهردار تهران درخصوص استفاده سوله‌های بحران به‌عنوان مجموعه‌های ورزشی نیز تصریح کرد: قاعدتاً این سوله‌ها برای بحران است اما قرار شده است که از ظرفیت اضافه آن برای ورزش بانوان استفاده شود، اما یک کار دیگری که از سال قبل وعده داده بودیم و دست نگه داشته بودیم، توسعه 100 میدان تره‌بار است که زمین‌ها شناسایی شدند و نهایتاً به ایده جدیدی رسیدیم و زمین‌هایی که هم‌اکنون احصاء می‌کنیم زیر آن را در قالب سه‌طبقه امکانات ورزشی برای بانوان و آقایان طراحی می‌کنیم و اساساً یک جنبه ارائه خدمات ترکیبی را در محلات و مناطق دنبال می‌کنیم.

وی اضافه کرد: بر همین اساس در هر منطقه‌ مجموعه‌های ورزشی، خانه کشتی و زمین فوتبال را دنبال می‌کنیم و در همین ارتباط توافقی با فدراسیون کشتی صورت گرفته است تا بتوانیم به‌صورت حرفه‌ای در مناطق کار تقویت ورزش حرفه‌ای را در ورزش کشتی داشته باشیم.

زاکانی در خصوص دو ورزشگاه استقلال و پرسپولیس گفت: ما این دو مجموعه را با وزارت ورزش تفاهم کردیم و البته تفاهم‌نامه‌های دیگری را داشتیم البته هر هفته بنده این موارد را دنبال می‌کنم و حتی دیروز از طریق وزیر ورزش پیگیری کردم که مسئله تسریع شود تا واگذاری این دو ورزشگاه به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس انجام شود.

شهردار تهران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اقدامات شهرداری تهران در حوزه کاهش آلودگی هوا و برنامه‌ریزی شهرداری تهران در پاییز و زمستان پیشِ‌رو گفت: ما داشته‌هایمان 500 اتوبوس دوکابینه است تا وارد حمل‌ونقل شهری شوند و امیدوار هستیم یک‌هزار دستگاه اتوبوس دیگر در 6ماهه اول داشته باشیم اما یک‌هزار دستگاه دوم در 6ماهه دوم از شهریورماه آغاز خواهد شد و کنار آن موضوع نوسازی تاکسیرانی و ورود ون را در دستور کار قرار خواهیم داد. امیدواریم در بازه زمانی اعلام‌شده در اختیار ما قرار بگیرند و ظرفیت خوبی را برای جابه‌جایی فراهم کنیم.

وی افزود: بازسازی ناوگان مترو نیز به‌صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است تا 29 رام اورهال شوند و با ساماندهی که در شهر انجام می‌شود بتوانیم بیشترین خدمت را به مردم داشته باشیم. بنده روز گذشته مفصلاً ایده‌های خود را در حوزه حمل‌ونقل در صحن شورا ارائه کردم و قراردادهایی با خودروسازان داخلی به امضا رسیده است علاوه بر اینکه تعیین تکلیف 630 دستگاه واگن انجام شده است.

زاکانی با بیان اینکه “ما ناظر به توسعه حمل‌ونقل و کیفیت خدمات توجه داریم” گفت: ان‌شاءالله کمتر در شرایط وارونگی هوا قرار بگیریم تا بتوانیم این مسیر را طی کنیم.

شهردار تهران در خصوص مراکز پسماند گفت: ما در 8 منطقه مراکز ام‌آراف داریم و دو مرکز شرق و غرب ایجاد کردیم و 6 منطقه را در بر می‌گیرد و در سایر مناطق نیز کار جدی در حال انجام است و شرایط از شرایط فعلی متفاوت خواهد شد.

34درصد مردم از ناوگان حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند

وی در خصوص تعاملات شهرداری تهران با دولت گفت: در ترافیک تهران حدود 66 درصد خودروی شخصی تردد دارند و 34درصدی که حمل‌ونقل عمومی دنبال می‌کند ما ان‌شاءالله تا پایان سال بنا داریم 11 درصد افزایش بدهیم و به 45 درصد در حوزه حمل‌ونقل عمومی برسیم.

زاکانی ادامه داد: نوسازی واگن‌های مترو و ورود اتوبوس‌های جدیدی از مواردی است که به‌صورت جدی پیگیری می‌شود تا بتوانیم ترکیب روی میز را متفاوت بکنیم و شاهد کاهش ترافیک در شهر باشیم، همچنین با هوشمندسازی می‌توانیم ترددها را در سطح شهر کاهش بدهیم و این امر می‌تواند در کاهش ترافیک مؤثر باشد، اما برای سه سال آینده تلاش ما این است که این شرایط را سی ـ هفتاد بکنیم در واقع سی درصد تردد خودروهای شخصی و هفتاد درصد توسط خودروهای حوزه حمل‌ونقل عمومی انجام بشود، ضمن اینکه جا دارد از دولت محترم به‌ویژه آیت‌الله رئیسی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشور و… تشکر کنم.

وی گفت: افزایش تعداد ون‌ها از 630 به 790 دستگاه و همچنین 113 دستگاه واگن ملی از مواردی است که با همکاری و مشارکت دولت بوده است و از دولت محترم تشکر می‌کنم. نکته بعدی ناظر به واگن‌های مپنا است که آنها نیز از نیمه اول امسال ماهی یک رام را تولید می کنند و این هم یک ظرفیت جدیدی برای ما خواهد بود.

شهردار تهران اضافه کرد: ما به‌دنبال توسعه حمل‌ونقل عمومی هستیم تا معادله تهران را تغییر و خدمات مناسبی را در دسترس قرار بدهیم همچنین تقاضای سفر را کاهش بدهیم تا بتوانیم کمر ترافیک را بشکنیم.

زاکانی اظهار کرد: ناظر به ایستگاه‌های مترو، ایستگاه‌های هر منطقه به همان منطقه واگذار شده است و با این شرایط می‌خواهیم وضعیت و رویکرد بهتری در حوزه حمل‌ونقل داشته باشیم و در زمان حاضر 14 منطقه ما پشتیبان احداث ایستگاه‌های جدید در سطح شهر هستند و شیوه‌های جدیدی را طراحی کرده‌ایم.

وی گفت: ما هر هفته در یکی از دانشگاه‌ها حضور پیدا می‌کنیم و جمعاً ما ایده‌های خود را مطرح می‌کنیم و آنها ما را نقد می‌کنند و در نهایت کار مشترک تعریف می‌کنیم و مشکلات تهران را تنها یک مجموعه نمی‌توان حل کند، حتی شما خبرنگاران بزرگترین ظرفیتی هستید که می‌توانید در این بخش ما را همراهی کنید، لذا از این جهت امروز در دانشگاه علامه حضور پیدا خواهم کرد.

وی اعلام کرد: در خصوص کودکان کار و کمک به خانواده‌های نیازمند، سخنگوی دولت در حال پیگیری است تا با همکاری دستگاه‌های مسئول این کار انجام شود، شهرداری هم در این موضوع کمک می‌کند.

شهردار تهران درباره دستگیری از مدیران شهرداری مرتبط با فساد و نیز کشف حلقه‌های فساد در شهرداری که سازمان بازرسی گزارش آن را اعلام کرده بود گفت: ما درخصوص فساد چند نفر را کشف کردیم که البته شبکه نیست خودمان کشف کردیم و خودمان پیش از دستگاه‌های نظارتی با آنها برخورد می‌کنیم و اساساً این‌طور نیست کسی از بیرون این موضوع را به ما اعلام کند چرا که ما در مبارزه با فساد حساس هستیم، لذا به مدیران صیانت از کارکنانشان را توصیه می‌کنیم و تنها دو سه مورد بود که کاری را انجام می‌دادند که خطا بود، ما نسبت به این موضوعات حساس هستیم و با آن برخورد می‌کنیم.

تلاش برای افتتاح متروی “پرند” در نیمه نخست سال جاری

شهردار تهران درباره متروی پرند اظهار کرد: متروی پرند یک امر سه‌جانبه بین شهرداری، وزارت راه و قرارگاه ـ به‌عنوان پیمانکار طرح ـ است. قرار بود وزارت راه منابع آن را تأمین کند ما پشتیبانی فنی را قرار بود اجرا بکنیم و قرارگاه آن را اجرا بکند که موضوعاتی در این میان پیش آمد که دو هفته پیش در حاشیه هیئت دولت جلسه‌ای بین بنده و استاندار و معاون اجرایی رئیس جمهور و وزیر راه انجام شد که همان‌جا استاندار تهران مسئولیت کار را به‌عهده گرفتند تا تعیین تکلیف بکنند و امیدواریم نیمه اول امسال افتتاح متروی پرند انجام شود و تأخیر چندماهه به‌دلیل عدم‌تأمین زمین بود که صورت نگرفته بود.

وی در خصوص صدور کیفرخواستی دادستانی تهران در حوزه اجرای قانون هوای پاک و اقدامات شهرداری در مورد آلودگی هوا گفت: این کیفرخواست برای مسئولان قبل بوده و برای مسئولان فعلی محیط زیست نبوده است، همچنین در بررسی دادستانی اعلام شده است که شهرداری به وظایف خود عمل کرده است لذا ما در شهرداری به وظایف خود عمل کرده‌ایم و این کیفرخواست برای دوره قبل است.
باید این نکته را باید بگویم که موارد آلاینده تهران هم گازها و هم ذرات معلق هستند که محیط زیست وظیفه اصلی را در این خصوص دارد و ما هم در خدمت آنها هستیم و بخشی از تردد در شهر و حمل‌ونقل را اگر مدیریت بکنیم بخش زیادی از این آلایندگی از بین خواهد رفت، علاوه بر اینکه آلوده‌کننده‌های ثابت در شهر هستند که در خصوص آنها باید ضوابط و دقت‌های لازم صورت بگیرد از جمله اینکه در خصوص سوخت‌های آلاینده حساسیتی وجود داشت که وزارت نفت درباره آن حساسیت‌هایی را ایجاد کرد و از‌این‌رو امیدواریم با توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌نحوی این آلایندگی را به‌سهم خودمان کنترل بکنیم. سایر دستگاه‌ها هم باید به وظیفه‌شان عمل بکنند علاوه بر این رسیدگی قضایی هم می‌تواند به حل این موضوع کمک بکند.

زاکانی در ادامه در خصوص برنامه‌های شهرداری در خصوص ترویج فرهنگ دفاع مقدس و میزان رضایتمندی خود از برنامه‌های شهرداری در بیست ماه گذشته گفت: فرهنگ بسیج و فرهنگ دفاع مقدس راهگشای مشکلات کشور و نجات‌بخش است که در دلش مدیریت جهادی و خدمت به مردم دارد. در بحث موزه دفاع مقدس وظیفه پشتیبانی آن با ماست و هیئت امنایی که دارد بنده خود قائم‌مقام هیئت مدیره و هیئت امنا هستم. بخشی از ظرفیت از طریق گلزار شهداست و در هیچ جا این تجربه نیست که سی‌هزار شهید کنار هم باشند. در منطقه هشت مجموعه بزرگی را در اختیار قرار می‌دهیم تا مجموعه‌های مختلف از طریق آن بتوانند فرهنگ دفاع مقدس و بسیج را ترویج بدهند، دنبال این هستیم که این فرهنگ را برای خدمت به مردم ترویج بدهیم.

شهردار تهران در ادامه نشست خبری خود درباره تمهیدات شهرداری برای مقاوم‌سازی ساختمان‌های تهران در صورت بروز زلزله احتمالی گفت: در شهر تهران 12 هزار هکتار شامل 22 درصد بافت مسکونی در بافت فرسوده قرار دارد که زمینه نوسازی این بافت ناپایدار را فراهم کردیم که در این بافت 68 درصد رشد پروانه‌ها را داریم که نویدبخش توسعه در این بخش است. محله کن در ناپایداری بسیار بالا قرار گرفته است اما ضوابط طوری بود که امکان ساخت‌وساز وجود نداشت تا اینکه طبق مصوبه کمیسیون ماده 5، 5 هزار پلاک منطقه کن در معرض نوسازی قرار گرفتند. محله‌های دیگری که در محل این آسیب‌ها هستند و محله‌های بافت فرسوده در مسیر توسعه و پایداری قرار گرفتند تا زمینه‌های بروز احتمالی خطر را در این خصوص از بین ببریم.

وی افزود: باید تمهید لازم را داشته باشیم تا لیست دقیقی درخصوص ساختمان‌های ناایمن داشته باشیم. ما 129 ساختمان را که از نظر آتش‌نشانی دچار نقص ایمنی هستند به دستگاه قضایی اعلام کرده‌ایم اما 16 هزار ساختمان بالای 7طبقه را در اولویت بررسی قرار دادیم و توسط دستگاه‌های دیگر در حال پایش هستیم و هزار تا هزار تا بررسی می‌شوند که پایداری دارند یا نه.

زاکانی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره جزئیات تونل شهید متوسلیان گفت: یکی از پروژه‌های کلانی که تا پانزدهم این ماه معاون فنی و عمرانی شهرداری مقدمات آن را خواهد داشت تا انجام بشود و این طرف سال مقدمات اجرایی آن انجام بشود پروژه شهید متوسلیان است که در دو طبقه است که با کارشناسی‌ای که صورت گرفته بالاترین مطلوبیت را برای گشایش شهری داشته است، در شورای ترافیک مطرح و در آن تصویب شد و بنا شد منابع مالی آن را از طریق مولدسازی به دست بیاوریم. حدود 25 تا 30 هزار میلیارد برآورد می‌شود و برای آن هم کارگروهی تشکیل شده است تا بتوان در این مسیر ظرفیت‌هایی را که در حوزه مولدسازی می‌شود فراهم کنیم تا با پیمانکاران از طریق مولدسازی تسویه بکنیم، زمان ساخته شدن آن هم سه سال گذاشته شده است.

به گزارش تسنیم، در این نشست عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران، علیرضا جاوید معاون امور هماهنگی مناطق تهران، حمیدرضا صارمی معاون شهرداری تهران، مجید باقری معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران حضور داشتند.

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم+

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *