به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا فرزین در پانزدهمین گردهمایی سالانه رؤسای موفق شعب، این گردهمایی را فرصتی مناسب برای مرور سیاستهای نظام بانکی و فعالیتهای آن خواند و گفت: دشوارترین فعالیت نظام بانکی، امور مرتبط با شعب است، برای مثال در روزهای تعطیل و در تمام حوادثی که رخ میدهد، کارکنان نظام بانکی و بهویژه شعب در محل کار خود حضور دارند و نسبت به خدمترسانی به عموم مردم اقدام میکنند.
وی ادامه داد: از این منظر، شعب یکی از مؤثرترین مؤسسات اقتصادی هستند. هر فرد از لحظهای که متولد میشود تا لحظه مرگ با بانک و نظام بانکی سروکار دارد، لذا شعبه بانکها نمادی از وضعیت اقتصادی کشور و خدمترسانی به فعالان اقتصادی است، بنابراین کارکنان شعب خط مقدم اقتصاد کشور محسوب میشوند و مردم چهره و تصویر نظام بانکی را در نوع خدمترسانی و تعاملات کارکنان شعب میبینند، ازاینرو و بهجهت آنکه کارکنان شعب با مردم در ارتباط هستند، آگاهی از نظرات کارکنان شعب بسیار حائز اهمیت است.
عالیترین مقام بانک مرکزی ضمن ارائه پیشنهادی مبنی بر دریافت بازخوردها و نظرات مشتریان درخصوص رؤسای شعب تصریح کرد: در زمان حاضر رؤسای برتر و موفق شعب براساس نظر ما انتخاب میشوند، اما مناسب است که نظر مشتریان بانکها نیز درباره شعب اخذ شود.
لزوم اعطای اختیارات به شعب در زمینه اعطای تسهیلات
رئیسکل بانک مرکزی با اشاره به قانون جدید بانک مرکزی عنوان کرد: یکی از موضوعات حائز اهمیت در قانون جدید بانک مرکزی، توزیع مناسب درآمد در جامعه است و دراینباره رفتار نظام بانکی و نظام مالی در توزیع درآمد تأثیرگذار است، البته با نگاهی به برخورداری استانهای مختلف از تسهیلات، میتوان تفاوت میان آنها را درک کرد.
وی خاطرنشان کرد: مطلوب است از سوی همکاران شبکه بانکی و بانک مرکزی، اختیارات بیشتری به استانها اعطا شود، در این زمینه انتقاداتی مبنی بر انتقال منابع استانها به شعب تهران عنوان میشود بهویژه درخصوص برخی بانکهای خصوصی که در برخی استانها شعبه ندارند و اگر شعب محدودی نیز در استانها دارند، بیشتر سپردههای آنها تبدیل به تسهیلات نمیشود و تسهیلاتی در آن استان اعطا نمیشود.
محمدرضا فرزین با بیان اینکه دلایل بسیاری دراینباره وجود دارد، گفت: یکی از دلایل در این زمینه آن است که شعب استانها از اختیارات لازم برخوردار نیستند و شرکتهای مستقر در استانها نیز برای دریافت تسهیلات به شعب تهران مراجعه میکنند، به همین دلیل نیز باید تلاش شود اختیارات لازم به شعب بانکها در استانها اعطا شود، برای مثال در صورتی که واحد تولیدی بزرگی در یک استان وجود دارد، باید بتواند نیازهای خود را در شعب آن استان تأمین کند و نیازی به دریافت تسهیلات و سپردهگذاری در شعب تهران نداشته باشد.
وی ادامه داد: در صورتی که اقتصاد استان به واحدهای تولیدی خاصی وابسته است، باید شرایطی فراهم شود که منابع در استان باقی بماند و آن واحدهای تولیدی نسبت به عملیات بانکی در استان خود اعم از سپردهگذاری و دریافت تسهیلات اقدام کنند، البته دراینباره درخواست کردهام معاونت سیاستگذاری پولی تصویری از این موضوع استخراج کند و راهکارهایی دراینباره ارائه شود، لذا این امر باید هم در نظارت بانک مرکزی جدیتر دنبال شود و هم در توسعه شعب نظام بانکی و اعطای اختیارات و درجهبندی شعب لحاظ شود.
افزایش سهم تسهیلات خرد منجر به گسترش شمولیت مالی شده است
رئیس هیئت عالی بانکها با بیان اینکه تسهیلات خرد در سالیان اخیر در نظام بانکی افزایش یافته است، گفت: در زمان حاضر سهم این تسهیلات از حدود 13 درصد به حدود 22 درصد افزایش یافته است. معتقدم تسهیلات خرد در افزایش رضایت مردمی تأثیرگذار است؛ چراکه علاوه بر بازرگانان، تجار و سرمایهداران که بهواسطه دریافت تسهیلات کلان با شعب بانکها سروکار دارند، عامه مردم نیز برای رفع نیازهای روزمره و نیازهای اساسی خود به شعب بانکها مراجعه میکنند.
فرزین با بیان اینکه افزایش سهم تسهیلات خرد در نظام بانکی منجر به افزایش شمولیت مالی در شبکه بانکی شده است، اظهار کرد: افزایش درجه شمولیت مالی نکته مثبتی است که محقق شده است، برای مثال در زمان حاضر برای دریافت وام ازدواج در سراسر کشور، همه افراد بدون توجه به امتیاز خاصی میتوانند به شعب مراجعه و نسبت به دریافت این وام اقدام کنند.
وی اضافه کرد: البته صف وام ازدواج افزایش یافته بود، دغدغه ما کاهش صف وام ازدواج بود، لذا سقف اعتبار پیشبینیشده برای وام ازدواج با همکاری مجلس شورای اسلامی افزایش یافت، اما باید در نظر داشت که نفس اعطای وام ازدواج و تسهیلات خرد بسیار خوب و مطلوب است و در کاهش محرومیت در جامعه بسیار مؤثر است و شمولیت مالی را افزایش میدهد و جزو اهداف بانک مرکزی است.
رئیسکل بانک مرکزی درخصوص تضامین دریافتی از مراجعین تسهیلات خرد تأکید کرد: افرادی که بهمنظور دریافت تسهیلات خرد مانند وام ازدواج به شعب مراجعه میکنند، بعضاً دو یا سه ضامن از سوی شعب از متقاضی درخواست میشود. لازمه برطرف کردن بخشی از این مشکل، اعطای اختیارات بیشتر به شعب است، همانطور که در سلامت تسهیلات قابل مشاهده است، نرخ مطالبات غیرجاری تسهیلات خرد بسیار پایینتر از تسهیلات کلان است.
دکتر فرزین یادآور شد: در بخشنامهای که از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده است، تأکید شده است که تسهیلات خرد میتواند با یک ضامن پرداخت شود، البته باید در نظر داشت که همواره در اعطای تسهیلات این امکان وجود دارد که فردی بدحساب باشد اما باید از استثناها عبور کرد، لذا نباید سختگیری زیاد بر عموم مردم درخصوص دریافت تسهیلات خرد اعمال شود و باید سعی کنیم سرعت اعطای تسهیلات افزایش یابد.
تسهیلگری در اعطای تسهیلات خرد را به فرهنگ شعب تبدیل کنید
رئیسکل بانک مرکزی با تصریح به اینکه نوع برخورد رؤسای برتر و موفق شعب میتواند الگوی سایر شعب در استانها باشد، خطاب به رؤسای منتخب سراسر کشور گفت: ضروری است تسهیلگری در زمینه اعطای تسهیلات خرد به یک فرهنگ در استان تبدیل شود و آن شعبه در استان مذکور بهگونهای شناخته شود که نیازهای مشروع و قانونی عموم مردم را بهسرعت پاسخ میدهد.
وی درباره نظام پاداش شعب با توجه به تسهیلات خرد تأکید کرد: به مدیران بانکها توصیه میکنم یکی از شاخصهایی که بهعنوان پاداش در زمینه تسهیلات خرد برای شعب در نظر گرفته شود، توجه به تعداد تسهیلاتگیرندگان کنار مبلغ تسهیلات اعطایی است.
فرزین ضمن تأکید بر اهمیت اعطای تسهیلات قرض الحسنه یادآور شد: در طرح ساماندهی صندوقهای قرضالحسنه 3806 مؤسسه شناسایی شد و در سه دسته خرد، متوسط و بزرگ تقسیمبندی شدند. سرمایه عموم صندوقهای قرضالحسنه زیر 100 میلیون تومان است و مشتریان بسیار زیادی دارند و شبکه مویرگی تأمین مالی کشور میان عموم مردم جامعه وجود دارد. معتقدم تأمین مالی از طریق شبکه قرضالحسنه کشور بسیار مؤثر است و بسیاری از بانکها نیز در زمینه قرضالحسنه فعال هستند و نیاز است به این نکته نیز توجه کنند.
وی ضمن تأکید بر دریافت بازخوردها و نظرات کارکنان شعب بانکها، از رؤسای شعب و مدیران شبکه بانکی درخواست کرد 5 سیاستی را که موجب افزایش رضایت مردم از نظام بانکی میشود در قالب پیشنهاد برای وی ارسال کنند.
رئیسکل بانک مرکزی گفت: پیشنهادات و موارد ارسالی تا یک ماه آینده بررسی میشود و از پیشنهادات برگزیده تقدیر بهعمل میآید و تلاش میکنیم بهسمت اجرایی شدن آنها حرکت کنیم.
منبع : تسنیم+
نظرات کاربران