0

دستاورد محققان دانشگاه تهران برای ارتقای شناختی بیماران اوتیسم بدون مداخلات دارویی

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، یک تیم تحقیقاتی در پژوهشکده فناوری‌های همگرا دانشگاه تهران با اجرای یک پروژه پژوهشی تحت حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، به بررسی راهکارهای افزایش مهارت‌های اجتماعی و توانمندی‌های شناختی افراد مبتلا به اوتیسم پرداختند. نتایج این تحقیقات در بایوفیدک و سیستم‌های مغز ـ ماشین مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

دکتر محمدرضا ابوالقاسمی؛ عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران و مجری این طرح پژوهشی اعلام کرد: طرح توسعه واسط مغز ـ ماشین برای افزایش توانمندی‌های شناختی مخاطبان اوتیسم در پژوهشکده فناوری‌های همگرا دانشگاه تهران به اجرا گذاشته شد، به طوری که یکی از دستاوردهای این پروژه مهم، ارائه راهکارهای شخصی‌سازی شده جهت ارتقای شناختی بیماران اوتیسم خواهد بود.

وی با بیان اینکه اختلال طیف اوتیسم یک اختلال عصبی رشدی است که تاثیراتی بر روی تعامل اجتماعی و ارتباطات و رفتار فرد دارد، گفت: هدف این پروژه، توسعه یک واسط مغز ـ ماشین است که با استفاده از نوروفیدبک، توانایی‌های شناختی را ارتقا داده و به نیازهای خاص بیماران اوتیسم پاسخ دهد.

وی با اشاره به اینکه نوروفیدبک در درمان گستره زیادی از اختلالات روانی استفاده شده است، افزود: پروژه توسعه رابط‌های مغز و رایانه برای به‌کارگیری در سیستم‌های نوروفیدبک به عنوان یک تکنیک مؤثر برای بهبود بیماران اوتیسم در آینده نزدیک به کار گرفته خواهد شد. در این تکنیک با استفاده از حسگرهای نوار مغز، فعالیت سیگنال‌های مغزی فرد اندازه‌گیری شده و آنها را به منظور استخراج معیارهای سنجش حالات مغزی به صورت برخط به کار می‌گیرند. 

ابوالقاسمی می‌گوید: این روش به دلیل طبیعت غیرتهاجمی و عدم نیاز به دارو برای افرادی که ترجیح می‌دهند به دنبال مداخلات غیر دارویی برای شرایط بیماری خود باشند، گزینه جذابی است.

مجری این طرح پژوهشی می‌افزاید: روش نوروفیدبک پیشنهادی با به‌کارگیری بازی‌های جذاب به بیماران اوتیسم کمک می‌کند تا توانایی‌های تشخیص احساسات خود را تقویت کرده و مهارت‌های اجتماعی‌شان را بهبود بخشند و استفاده از انیمیشن‌های جذاب و فرمان‌های صوتی آرامش‌بخش باعث ایجاد تجربه‌ای مفید و مثبت برای افراد اوتیستیک می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این بازی با استفاده از محیط تخصصی و ترکیب اجرای صوتی و تصویری، تلاشی مؤثر برای بهبود مهارت‌های اجتماعی و تشخیص احساسات در بیماران اوتیسم به شمار می‌آید و استفاده از این ابزارهای آموزشی می‌تواند در تحقیقات و توسعه تکنولوژی‌های حمایتی برای این گروه از مخاطبان مؤثر واقع شود.

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *