0

جزئیات همکاری‌های سلامت ایران و آمریکای لاتین/ صادرات داروی ایرانی به نیکاراگوئه

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، بهرام عین‌اللهی؛ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ارتباط مستقیم با یک برنامه تلویزیونی با اشاره به سفر آیت‌الله دکتر رئیسی، رئیس جمهوری کشورمان و هیئت همراه به کشورهای آمریکای لاتین اظهار کرد: این سفر از بزرگترین دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت بوده است؛ چرا که در جریان آن تفاهم‌نامه‌های عملیاتی و اثربخشی با کشور ونزوئلا به امضا رسید. 

وی افزود: رایزنی‌های بسیار خوبی با مسئولان کشور ونزوئلا صورت گرفت و نمایشگاه پررونقی از داروها و تجهیزات ایرانی در ونزوئلا برپا شد که مورد استقبال مردم و مسئولان کشور ونزوئلا قرار گرفت. 

عین‌اللهی در ادامه این گفت‌و‌گو از توافق‌نامه انتقال دارو و تجهیزات پزشکی جمهوری اسلامی ایران به ونزوئلا خبر داد و گفت: شرکت‌های ما به تدریج دارو و تجهیزات پزشکی تولید شده توسط خود را به ونزوئلا صادر خواهند کرد. 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین با اشاره به علاقه‌مندی کشور ونزوئلا به حوزه تبادل استاد و دانشجوی علوم پزشکی با ایران تاکید کرد: همکاری‌های علمی بین دانشجویان علوم پزشکی کشورمان و کشور ونزوئلا انجام خواهد شد و توافق کردیم که همایش‌های مشترک علمی با دانشگاه‌های ونزوئلا برگزار شود.

وی با اشاره به برنامه همکاری مشترک جمهوری اسلامی ایران و کشور نیکاراگوئه افزود: مسئولان بهداشت و درمان نیکاراگوئه علاقه‌مند بودند در حوزه سلامت، همکاری بسیار وسیعی با جمهوری اسلامی داشته باشند. 

عین‌اللهی گفت: بر همین اساس کارگروه مشترکی بین جمهوری اسلامی ایران و کشور نیکاراگوئه با برنامه عملیاتی و زمان‌بندی مشخص تشکیل خواهد شد. 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تولیدات کشور نیکاراگوئه در حوزه دارو بیان کرد: میزان تولید دارو در کشور نیکاراگوئه 2 تا 3 درصد است در حالی که در جمهوری اسلامی ایران 98 درصد از نیازهای دارویی در داخل کشور تولید می‌شود. 

بخوانید  سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت منصوب شد

وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با طرف نیکاراگوئه‌ای در پایتخت این کشور گفت: با این تفاهم‌نامه دارو و واکسن ایرانی در مقیاس انبوه به نیکاراگوئه صادر می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: مسئولان بهداشت و درمان کشور نیکاراگوئه از واردات داروها و تجهیزات پزشکی ایران استقبال کردند و در این خصوص توافق‌نامه‌ای برای صادرات محصولات سلامت محور به نیکاراگوئه تدوین شد. 

عین‌اللهی با بیان اینکه کشورهای نیکاراگوئه و ونزوئلا در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی دچار کمبود هستند، گفت: ما در وهله نخست نیازهای دارویی و تجهیزات پزشکی کشور خودمان را تامین می‌کنیم و پس از افزایش ذخایر راهبردی دارو در داخل، آمادگی داریم که محصولات خود را صادر کنیم. 

وی یادآور شد: در زمان گسترش کووید 19 جمهوری اسلامی ایران واکسن کرونای تولید مجموعه برکت را به کشور نیکاراگوئه ارسال کرد و آنها از این واکسن ابراز رضایت کرده، اظهار تمایل کردند که دیگر واکسن‌های ساخت ایران را نیز از جمهوری اسلامی خریداری کنند. 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تشکیل کارگروه مشترک همکاری‌های حوزه سلامت بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا خبر داد که بناست در نشست‌های مشترک مسائل حوزه سلامت را مورد بررسی قرار دهد و با هماهنگی و محوریت این کارگروه دانشگاه‌های علوم پزشکی هر چهار کشور با یکدیگر همکاری داشته باشند. 

وی از علاقه‌مندی کشور نیکاراگوئه به حوزه تبادل استاد و دانشجو سخن گفت و خاطرنشان کرد: در مورد مسائل بهداشتی نیز توافقاتی با کشور نیکاراگوئه صورت گرفت.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان گفت: پس از امضای این تفاهم‌نامه‌ها گروه‌های عملیاتی در جمهوری اسلامی ایران و هر یک از این کشورها تشکیل می‌شود تا جزئیات نیازهای هر کشور مشخص شود و نظام سلامت جمهوری اسلامی برخی از این نیازها را در قالب صادرات محصولات سلامت محور پوشش دهد.

بخوانید  رونمایی از سامانه‌ "تصمیم‌یار" سازمان غذا و دارو/ شفافیت و هوشمندسازی زنجیره توزیع داروها

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *