0

تولد روزانه ۱۲نوزاد کم‌شنوا در کشور/کاشت رایگان حلزون شنوایی

دکتر سعید محمودیان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم به مناسبت روز جهانی ناشنوایان درباره کم‌شنوایی اظهار کرد: آمار کم‌شنوایی در سراسر جهان طبق گزارش‌ها رو به افزایش است. کم‌شنوایی مادرزادی و نوزادی، که از نوع ناتوان‌کننده است، به نوعی کم‌شنوایی اطلاق می‌شود که ارتباط افراد با دیگران را مختل می‌کند.

وی افزود: طبق بررسی‌های انجام‌شده توسط برنامه‌های غربالگری نوزادان وزارت بهداشت در تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی، شیوع کم‌شنوایی نوزادی 3.7 در هر هزار تولد است؛ به این معنا که سالانه بین 3 تا 5 هزار نوزاد با کم‌شنوایی متولد می‌شوند و روزانه 12 تا 15 نوزاد کم‌شنوا به دنیا می‌آیند.

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت ادامه داد: میزان شیوع کم‌شنوایی مادرزادی در استان‌های مختلف متفاوت است؛ در برخی استان‌ها این میزان کمتر از 3.7 در هر هزار تولد است و در برخی دیگر، شیوع آن دو تا سه برابر بیشتر است که علت اصلی آن، ازدواج‌های فامیلی است که ژن کم‌شنوایی را به نسل‌های بعدی منتقل می‌کند.

وی اضافه کرد: علاوه بر موارد ژنتیکی، استفاده از برخی داروهای آنتی‌بیوتیک، صدمات دوران جنینی، زایمان‌های سخت، مسمومیت‌های حاملگی و بیماری‌های عفونی مادر یا کودک نیز می‌توانند باعث بروز کم‌شنوایی شوند.

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت اظهار کرد: میزان شیوع کم‌شنوایی در دوران مدرسه به سه تا پنج درصد می‌رسد؛ به طوری که از هر 100 کودک در سنین مدرسه، سه تا پنج نفر دچار کم‌شنوایی هستند. این کم‌شنوایی‌ها اغلب ناشی از التهابات گوش است که ممکن است والدین از آن بی‌اطلاع باشند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره غربالگری شنوایی در مراکز بهداشتی و درمانی، تصریح کرد: غربالگری شنوایی در هر کشوری توصیه اصلی برای شناسایی زودهنگام اختلالات شنوایی است؛ زیرا فقط از این طریق می‌توان موارد مشکوک را به‌موقع شناسایی و درمان کرد. در غیر این صورت، شناسایی افراد دچار کم‌شنوایی دشوار خواهد بود. این موضوع در دوران نوزادی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا رشد و تکامل زبان و گفتار در این سن رخ می‌دهد و شنوایی مجرای اصلی یادگیری این مهارت‌ها است. ایران تنها کشوری در منطقه است که غربالگری شنوایی را در نظام سلامت ادغام کرده و این غربالگری را برای نوزادان زیر یک ماه اجرا می‌کند.

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت ادامه داد: تشخیص و درمان کم‌شنوایی برای کودکان تحت پوشش بیمه است، اما غربالگری‌ها هنوز تحت پوشش بیمه قرار نگرفته است؛ هرچند غربالگری شنوایی نوزادان با تعرفه‌های دولتی انجام می‌شود که هزینه آن نسبتاً پایین است. اکنون وزارت بهداشت در تلاش است تا غربالگری شنوایی کودکان زیر 7 سال را تحت پوشش رایگان بیمه قرار دهد.

محمودیان با اشاره به اینکه کاشت حلزون برای کودکان کاملاً رایگان است، بیان کرد: هزینه هر پروتز شنوایی برای دولت 8 هزار یورو است که این هزینه برای کودکان زیر هفت سال کاملاً رایگان است و سالانه حدود 1200 عمل جراحی کاشت حلزون در کشور انجام می‌شود.

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *