محمد بداغی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره بودجه وزارت آموزش و پرورش در سال 1404 اظهار کرد: در زمان حاضر، رویکرد دولت چهاردهم بر توجه به آموزش و سلامت متمرکز است و در این راستا، تقویت مدارس دولتی در اولویت قرار دارد.
وی افزود: لایحه بودجه ارائهشده به مجلس شامل جداول کلان بودجه است که منابع و مصارف کل دولت را در بر میگیرد. پس از تصویب جداول کلان، وارد جداول دستگاهی میشویم.
مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: رویکرد دولت به موضوع آموزش، در جداول دستگاهی خود را نشان میدهد.
بداغی یادآور شد: اکنون در حال تدوین لایحه بودجه مربوط به آموزش و پرورش هستیم و این لایحه در سه مرحله با جمعآوری پیشنهادات دستگاهها تهیه میشود.
وی تصریح کرد: آموزش یکی از شعارهای اصلی دولت است و شاهد تأثیر عملی آن خواهیم بود. رئیسجمهور نیز در شورایعالی آموزش و پرورش، بر اهمیت ساخت مدارس جدید تأکید کرده است.
مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش همچنین بیان کرد: توجه به مدارس دولتی نیز در اولویت قرار دارد، چراکه اختلافاتی بین مدارس دولتی، مدارس خاص، و مدارس غیردولتی وجود دارد. در لایحه بودجه 1404 با تدابیری که با توافق سازمان برنامه اتخاذ شده است، این شکاف کاهش خواهد یافت.
بداغی در پاسخ به این مطلب که “هماکنون بار مالی تحصیل حتی در مدارس دولتی بهعهده خانوادههاست.”، گفت: سهم هزینه دولت در اداره مدارس مشخص است و دولت تأمین سهم نیروی انسانی را بهعهده دارد که این سهم در سال جاری بهبود یافته است.
وی در پاسخ به این پرسش که وزارت آموزش و پرورش چگونه کسری بیش از 10درصدی بودجه را جبران میکند، توضیح داد: دولت در طول سال با استفاده از ظرفیتهای منابعی که برای آن ایجاد میشود و با اختیارات قانونی، این کسری را جبران میکند. در ابتدای سال یک عدد بودجه تصویب میشود که ممکن است پاسخگوی نیازها نباشد؛ بنابراین، این مبلغ هزینه میشود و سپس بودجه از محل ظرفیتهای مختلف مجدداً تخصیص داده میشود تا کسری جبران شود.
مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: بهتر است نیاز کلی بودجه از ابتدا مشخص شود و در اختیار دستگاه قرار گیرد تا دستگاه بتواند برنامههای خود را بهراحتی اجرا کند و به افزایش رضایت و کارایی داخلی و خارجی دست یابد.
منبع خبر : خبرگزاری تسنیم+
نظرات کاربران