به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، معاونت آموزشی وزارت بهداشت، تقویت حوزه آموزه پزشکی و نظامهای ذیربط، پایش نحوه اجرای برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش علوم پزشکی در دانشگاهها و کلان مناطق آمایشی و همچنین بین المللی سازی را از مهمترین اقدامات و دستاوردهای این معاونت در دولت مردمی عنوان کرد.
اهم اقدامات و فعالیتهای معاونت آموزشی وزارت بهداشت به شرح زیر است:
– تقویت حوزه آموزه پزشکی و نظامهای ذیربط
– در راستای تحقق وعده افزایش کمی و کیفی آموزش پزشکی با نگاه به عدالت آموزشی، گسترش زیرساختهای آموزش در کل کشور، توسعه عدالت آموزشی و بهبود بهره وری آموزشی علوم پزشکی، برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش علوم پزشکی تدوین و در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ به تصویب شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی رسید.
– پایش نحوه اجرای برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش علوم پزشکی در دانشگاهها و کلان مناطق آمایشی
– کارگروه تخصصی اخلاق، سلامت معنوی و تعهد حرفهای در آموزش پزشکی
– کارگروه تخصصی نظام اعتباربخشی ملی و تدوین استانداردهای آموزشی
– کارگروه تخصصی مرجعیت علمی و آینده نگاری
– کارگروه تخصصی پاسخگویی اجتماعی و عدالت آموزشی
– کارگروه تخصصی بین المللی سازی آموزش علوم پزشکی
– کارگروه تخصصی همگرایی در تعالی علوم و فناوریهای پیشرفته
– کارگروه تخصصی توسعه آموزش و فناوریهای نوین ارتقای یادگیری
– کارگروه تخصصی کارآفرینی و کسب و کارهای دانش بنیان در آموزش علوم پزشکی
– کارگروه تخصصی مدیریت جامع کیفیت در آموزش علوم پزشکی
– کارگروه تخصصی اقتصاد آموزش
– کارگروه ماموریت ویژه پزشکی خانواده
– کارگروه ماموریت ویژه ظرفیت پذیرش و سهمیه
– کارگروه ماموریت ویژه بهبود معیشت اعضای هیات علمی و فراگیران
– تشکیل اتاق فکر معاونت آموزشی به منظور بهره مندی از نظرات صاحب نظران و استفاده از خرد جمعی در جهت افزایش کارایی و اثربخشی فعالیتهای آموزشی
– محاسبه قیمت تمام شده و هزینه اثربخشی رشته مقاطع مختلف (در حال اجرا)
پایش و پیگیری اقدامات انجام شده در زمینه ارتقای مدیریت پایان نامههای دانشجویی و شیوه نامه پایان نامههای محصول محور و الکترونیک کردن پایان نامهها
– افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و برنامه ریزی جهت تسهیل امور برای انجام کار
– ایجاد ساختار انستیتو در نظام سلامت با رویکرد آموزشی – تحقیقاتی و درمانی (انستیتو قلب شهید رجایی ایران)
– تاسیس مراکز نوآوری در بخش سلولهای بنیادی و پزشکی و بازساختی و تکنولوژیهای آموزشی
– انعقاد قرارداد با آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان برای تامین ۳۲۰ نفر نیروی مراقبت سلامت برای مناطق روستایی عشایری و شهری در پذیرش کنکور سراسری
– قرارداد با سازمان استثنایی کشور برای تامین نیروی کارشناس توانبخشی گفتار درمانی و کاردرمانی برای حضور در مدارس کشور
– دو نوبت افزایش کمک هزینه تحصیلی دستیاران مجرد و متاهل (۳ برابر شدن دریافتی)
– نیازسنجی و توزیع متخصصین متعهد خدمت دندانپزشکی
– اجرای برنامههای آموزش مداوم با موضوعات و عناوین کووید۱۹
– برنامه ریزی توسعه رشته مقاطع در دانشگاههای علوم پزشکی کشور مطابق با سند توسعه متوازن آموزش علوم پزشکی کلان مناطق آمایشی
– تدوین و بازنگری برنامههای آموزشی بر مبنای اصول همگرایی علوم و فناوری، فناوریهای ارتقادهنده یادگیری، مدیریت کیفیت آموزش، پاسخگویی اجتماعی، سلامت معنوی، کارآفرینی و اقتصاد آموزش
– اجرای قانون برقراری عدالت آموزشی و بومی گزینی
– مشارکت فعال و ایجاد طرح در حوزه اشتغال آفرینی برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش علوم پزشکی
– افزایش ظرفیت پذیرش دستیاری تخصصی، دستیاری فوق تخصصی و فلوشیپ
– توانمندسازی اعضای هیات علمی
– انجام مطالعه سیاستی المپیادهای دانشجویی در کل دنیا با همکاری مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی
– تقویت هوش مصنوعی در پزشکی و تاسیس دانشگاه علوم پزشکی هوشمند
– بازنگری و تصویب آیین نامه پذیرش دانشجوی پزشکی از کارشناسی
– ارزیابی و ایجاد دوره MBBS در دانشکدههای پزشکی واجد شرایط
– بازنگری آیین نامه ارتقا و جذب اعضای هیات علمی با توجه به ارتقای کمی و کیفی آموزش
– بازنگری برنامههای آموزشی (۲۰ برنامه) با رویکرد بین المللی سازی آموزشی، سلامت معنوی، اقتصاد آموزش، مدیریت کیفیت آموزش و بهره مندی از فناوریهای نوین در آموزش
– تشکیل کمیته تدوین و بازنگری برنامههای آموزشی برمبنای پاسخگویی اجتماعی، قانون جوانی جمعیت، همگرایی، بین المللی سازی آموزش علوم پزشکی، سلامت معنوی، مدیریت کیفیت آموزش، فناوریهای نوین آموزشی و کارآفرینی
– بازنگری و متناسب سازی ۲۰ دوره آموزش مهارتی حرفهای علوم پزشکی
– بازنگری بیش از ۲۵ کوریکولوم رشتهها در تخصص، فوق تخصص و فلوشیپ
– گسترش دامنه شمول واجدین شرایط استعدادهای درخشان
– تدوین سند ساماندهی رشته مقاطع تحصیلی
– تصویب و اجرای آیین نامه انتقال دانشجویان از خارج از کشور
– استفاده از ظرفیت بوردهای علوم پایه، تخصص و فوق تخصص برای حل مشکلات آموزشی، بهداشتی و درمانی کشور
– برگزاری جلسه دبیران تخصصی و فوق تخصصی حسب دستور مقام عالی وزارت و امضای میثاق نامه دبیران
– ایجاد قرارگاه راهیان پیشرفت با نگاه امید آفرینی قشر نخبگانی وزارت بهداشت، استفاده بهینه از ظرفیت نخبگان در حل مسائل نظام سلامت کشور، اعم از زیرساختی یا ترمیم صدمات ناشی از تحریمهای کشورمان طی سالیان، و ایجاد شبکههای تخصصی نخبگان در حوزههای مختلف نظام سلامت
– راه اندازی هیات اندیشه ورز با همکاری دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی سراسر کشور و برگزاری جلسات منظم
– اقدام جهت ورود مستقیم پزشکان عمومی به ۲ رشته طب اورژانس و بیهوشی (قبل از گذراندن ضریب K)
– همزمانی تخصصی شدن ۲ رشته فوق تخصصی جراحی قلب و عروق و جراحی توراکس (قفسه صدری) برای تسهیل ورود داوطلبین و ترغیب شرکت کنندگان این رشتهها
– تصویب آیین نامه آموزشی ترکیبی در علوم پزشکی
تشکیل کارگروه اختصاصی در زمینه عملی سازی سیاست «آموزش ترکیبی Learning ed- Bland»
– تشکیل بوردهای تخصصی دندانپزشکی اجتماعی و دندانپزشکی عمومی
برگزاری ۲۲۸۳۷ برنامه آموزش مداوم حضوری، مجازی و غیرحضوری
– تدوین شناسنامه و فلوچارت قریب به ۲۰۰ فرآیند حوزههای ذیربط
– تدوین سند مردمی سازی آموزش در علوم پزشکی
استقرار سند متوازن توسعه آموزش علوم پزشکی تا ۱۴۰۸ (شروع از ۱۴۰۰)
– تدوین و تصویب استانداردهای اعتباربخشی دندانپزشکی
– تدوین سند ارزیابی وضعیت دانشجویان دانشگاهها و مناطق آمایشی در طول شش دوره برگزاری جشنواره جایزه ملی ایثار برای نخستین بار در میان دستگاههای آموزشی کشور
– تدوین استانداردها و شاخصهای ارزیابی طرح استاد مشاور برای دانشجویان شاهد و ایثارگر
– تدوین دستورالعمل نحوه استفاده مشمولین آموزش مداوم از فرصت تمدید پروانه اشتغال به کار در همه گیری کرونا در طی سالهای ۱۴۰۰ و۱۴۰۱
– تدوین ۶۸ برنامه دوره آموزش مهارتی و حرفهای علوم پزشکی
– تدوین استانداردهای اعتبار بخشی مراکز ارائه دهنده برنامههای آموزش مداوم
تدوین شیوه نامه برگزاری همایش و وبینارهای مجازی در همه گیری کرونا
– تدوین آئین نامه و شیوه نامه برگزاری آزمون صالحیت بالینی (دندانپزشکان)
– بازنگری وتدوین شیوه نامه آزمون مصاحبه دوره Ph.D و تخصصی (داروسازی)
– بازنگری در آیین نامه Ph.D/Pharm و آیین نامه آزمون جامع داروسازی
– تدوین دستورالعمل نحوه استفاده مشمولین آموزش مداوم از فرصت تمدید پروانه اشتغال به کار در همه گیری کرونا در طی سالهای ۱۴۰۰ و۱۴۰۱
– تدوین آئین نامه آموزشی ویژه دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشکدههای داروسازی کشور و همچنین بازنگری واحدها و پیش نیازهای درسی این دانشجویان
– بازبینی محتوای پزشک خانواده، تدوین محتوای جدید پزشک خانواده، ضبط محتوای پزشک خانواده و بارگذاری در سامانه نوید دانشگاه هوشمند و در نتیجه ابلاغ و اجرای کوریکولوم پزشک خانواده دردوره دکترای پزشکی عمومی در دانشگاههای منتخب (در حال انجام)
– اصلاح آئین نامه مصوب دوره عالی بهداشت عمومی MPH با موافقت نمایندگان معاونت آموزشی و بهداشت
– طراحی، تدوین آئین نامه و شیوه نامه اجرایی آزمون صلاحیت بالینی
نظرات کاربران