به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، پرند یکی از شهرهای اقماری است که در 35 کیلومتری غرب تهران واقع شده و از دهه 80 تاکنون قرار است از طریق مترو به تهران متصل شود؛ مطالعات و بخشی از عملیات اجرایی پروژه خط مترو تهران ـ پرند در سال 1384 توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز و سال 1391 کل پروژه به شهرداری تهران واگذار شد.
بخشی از پروژه حد فاصل ایستگاه شاهد تا شهر آفتاب به طول 4 کیلومتر در ابتدای سال 1395 و بخش دیگر از ایستگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی(ره) به طول 26 کیلومتر در مردادماه سال 1396 تکمیل و مورد بهرهبرداری قرار گرفت، اما بخش نهایی این طرح که از ایستگاه فرودگاه امام خمینی(ره) تا ایستگاه پرند امتداد داشته و 19 کیلومتر مسافت را شامل میشود؛ سالهاست در انتظار تکمیل و بهرهبرداری است.
تأمین منابع مالی از سوی دولت، گره اصلی به سرانجام رسیدن این پروژه بود که در سالهای اخیر با پیگیری رسانهها و تلاش شهرداری تهران برای تکمیل این پروژه ناتمام، به تدریج بخش عمده آن برطرف شد اما علیرغم وعدههای مکرر مسئولان باز همزمان بهرهبرداری از آن به تعویق افتاده است.
بهرهبرداری از مترو پرند در ماه آینده
قرار بود این پروژه اواخر سال 1401 به سرانجام برسد، اما این زمان به تیرماه سال جاری و بعد به شهریور ماه موکول شد و اکنون با توجه به مشکل تازهای که سر راه این پروژه قرار گرفته، باید در فصل پاییز منتظر بهرهبرداری از این ایستگاه باشیم!
حمید هیدارن؛ مدیر روابط عمومی و امور بینالملل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه در این باره به خبرنگار تسنیم میگوید: امور ساختمانی متروی پرند بیش از 98 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و مراحل نازککاری آن رو به اتمام است.
وی با بیان اینکه ریلگذاری مسیر رفت و برگشت این پروژه به طول 19 کیلومتر حدفاصل پرند تا فرودگاه امام خمینی(ره) نیز به اتمام رسیده است، ادامه داد: ریل سوم نیز که تأمینکننده برق قطار است و جزو ملزومات حرکت قطار محسوب میشود، در مسیر رفت حدود 80 درصد تکمیل شده و کابلکشی مسیر حرکت قطارها نیز حدود 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
مدیر روابط عمومی و امور بینالملل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه تصریح کرد: دیواره شمالی مسیر این پروژه که باید برای حفاظت از خط ایجاد شود نیز تکمیل شده و 60 درصد سایر تجهیزات مورد نیاز نیز در حال نصب است.
وی در ادامه توضیحات خود به گره جدید تکمیل و راهاندازی این ایستگاه اشاره کرد و گفت: برای حرکت قطار باید منبع تغذیه برق ثابت و مطمئن وجود داشته باشد که این امر برای متروی پرند از طریق 2 فیدر 7.5 کیلو واتی تأمین میشود و تهیه آن برعهده وزارت نیرو قرار دارد.
به گفته وی، فیدرهای مذکور حدود 100 میلیارد تومان هزینه دارد و باید توسط مراجع ذیربط در دولت تأمین شود.
وی در پاسخ به اینکه آیا تأمین هزینه فیدرها در هزینههای مورد نیاز برای تکمیل پروژه دیده نشده بود؟ اظهار کرد: در برآورد هزینههای مورد نیاز متروی پرند این بخش مد نظر قرار گرفته بود، اما محل تأمین آن هنوز برای وزارت نیرو مشخص نشده است.
هیدارن افزود: بنابراین عمده کاری که برای تکمیل این پروژه نیاز است، تأمین برق پایدار توسط فیدرهاست؛ البته با شرایط فعلی هم امکان راهاندازی ایستگاه وجود دارد اما کار درست و اصولی بهرهمندی از فیدرهاست؛ با این حال در صورت تأمین به موقع منابع مالی، قابلیت نصب فیدرها تا یک ماه آینده وجود دارد.
اگرچه رونق گرفتن ساخت و تکمیل ایستگاه متروی پرند در دولت فعلی انجام شد اما روند کند تأمین منابع باعث کمرنگ شدن اهمیت اقدامات دولت در این زمینه شده است، در حالی که با سرعت بخشیدن به انجام این کار، شیرینی کام هزاران نفر از ساکنین پرند مضاعف میشد.
در حال حاضر حدود 350 هزار نفر در پرند ساکن هستند که 40 هزار تردد به سمت تهران دارند و از آنجایی که جمعیت شهر پرند 700 هزار نفر پیشبینی شده قطعاً با افزایش جمعیت، تردد مردم آن بیش از دو برابر خواهد شد چراکه سفرهای تحصیلی نیز با افزایش جمعیت افزایش مییابد و دولت میتواند با تأمین اعتبار مورد نیاز این پروژه عملاً هزینه قابل توجهی در بخش صرفهجویی در مصرف سوخت را از آن خود کند.
این در حالی است که تمام ارکان مدیریتی کشور به دنبال این هستند که مصرف ناهنجار سوخت را کاهش دهند و به ثمر رساندن این پروژه میتواند به تحقق بخشی از این هدف کمک کند؛ علاوه بر این راهاندازی متروی پرند میتواند در کاهش تصادفات، کاهش اتلاف وقت مردم و استهلاک خودروهای آنها نیز اثرگذار باشد.
حال باید دید مسئولان دولتی چه زمانی چشم انتظاری مردم را برای پروژهای که در حال حاضر بیش از 5000 میلیارد تومان ارزش ریالی دارد، به پایان میرسانند و بالاخره چه روزی پرونده این پروژه پر فراز و نشیب بسته میشود.
منبع خبر : خبرگزاری تسنیم
نظرات کاربران