0

کتابی با موضوع “تراریخته” رونمایی می‌شود

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، کتاب «ملاحظات اجتماعی و اقتصادی در تنظیم مقررات زیست‌فناوری» که به همت پژوهشگران این مرکز ترجمه و منتشر شده، در هفته پژوهش (19 تا 25 آذرماه) رونمایی می‌شود. 

این کتاب به مسئله محصولات تراریخته و به‌ویژه فناوری این محصولات در ایران پرداخته و در آن موضوعاتی مانند حکمرانی در زیست‌فناوری کشاورزی، تنظیم مقررات در خصوص محصولات تراریخته، ملاحظات اجتماعی و اقتصادی درباره موجودات تغییر ژنتیکی یافته، اثرات محیط زیستی این محصولات، امنیت غذایی و اثر این تراریخته‌ها بر سلامت انسان، منافع تجاری، واکنش فرهنگ و مذهب با مصرف محصولات تراریخته را بررسی می‌کند. 

سهیلا خردمندنیا در مقدمه این کتاب مطرح کرده است که موافقان فناوری تولید محصول تراریخته، افزایش کیفی و کمی این محصولات و مقابله با خشکسالی یا استفاده از سموم و آفت‌کش‌ها را از مزایای آن معرفی می‌کنند اما مخالفان معتقدند مصرف این نوع محصولات مضر بوده و خطرات غیرقابل جبرانی برای سلامت و محیط زیست خواهند داشت.

مترجم این کتاب معتقد است که تقابل و تنوع نظرات درباره مزایا یا مضرات محصولات تراریخته تنها مختص ایران نیست و در سطح جهانی نیز رویکردهای متفاوتی درباره آن وجود دارد. 

بر اساس این گزارش، این کتاب را “کارین لودلو”، “استوارت جی. اسمیت” و “خوزه فالک زپدا” پدید آورده‌اند و سهیلا خردمندنیا؛ پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس آن را ترجمه کرده است. 

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل