0

رشته هنردرمانی در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ایجاد می‌شود

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی از ایجاد کارگروه مشترک این دانشگاه با دانشگاه هنر به منظور بهره‌مندی از ظرفیت‌های علمی، آموزشی، پژوهشی خبر داد.

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، جلسه ایجاد کارگروه مشترک بین دانشگاه هنر و دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی بمنظور بهره مندی از ظرفیت‌های علمی، آموزشی، پژوهشی و… و بررسی طراحی رشته هنردرمانی در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد.

سیدعلی حسینی، رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ضمن اظهار خرسندی از حضور متولیان دانشگاه هنر و توسعه زمینه‌های مشترک کاری دو دانشگاه گفت: دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با توجه به نیاز کشور جهت تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه توانبخشی، رفاه و سلامت اجتماعی و سلامت روانی فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به پیشنهاد دانشگاه هنر مبنی بر بررسی ایجاد رشته هنردرمانی گفت: بحث هنردرمانی در رشته کاردرمانی از سال‌های گذشته مطرح است و در خصوص موضوع هنر و درمان و مفاهیم مرتبط به آن کار‌های متعددی شده، اما باید ساختار طراحی این رشته در شورای عالی سلامت در وزارت بهداشت و متناظر آن در وزارت علوم مطرح و مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و از سویی دیگر مباحث بین رشته‌ای دو دانشگاه هنر و علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی از حیث محتوایی و کوریکولوم با ایجاد کارگروه مشترک بررسی شود.

حسینی گفت: در مباحث علمی، گزارش اثربخشی مداخلات باید به اندازه‌ای کافی باشد تا در تولید شواهد علمی کمک کننده باشد و این کارگروه می‌تواند در راستای این مهم اثربخش باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حیدرزاده مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه هنر، گفت: رویکرد مشارکت محور، تاثیرگذاری بیشتری در پیشبرد اهداف دارد لذا شناخت توانایی‌ها و ظرفیت‌های موجود در هر دو دانشگاه قطعاً کمک بسیار شایانی می‌کند.

حیدرزاده افزود: با توجه به اینکه کاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی یکی از جایگاه‌های مهم کشور را دارد و از سویی با توجه به ظرفیت رشته‌های دانشگاه هنر و برخی مطالعات و تحقیقات جامع در خصوص تاثیر درمان وهنر و .. می‌توان با تعاملات دو دانشگاه، به سمت طراحی رشته‌های بین رشته‌ای حرکت کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد افشاری، مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، بهره مندی از ظرفیت دانشگاه هنر و دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی را موثر دانست و گفت: امیدواریم با محوریت فعالیت‌ها با فرهنگ اسلامی ایرانی در کار‌های محوله، الگویی برای جهان اسلام طراحی کنیم.

حمیدرضا خانکه، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی د این نشست با اشاره به اینکه ۷۵ درصد عوامل سلامتی، در خارج از نظام سلامت است و نظام سلامت در آن نقشی ندارد، گفت: سیاست‌های وزارت بهداشت به سمت و سوی مباحث بین رشته‌ای و چند تخصصی سوق پیدا کرده است وبا توجه به هدف توانبخشی که زندگی بهتر است به هنر که آثار سوء ندارد باید پرداخت.

وی اظهارکرد: در زمینه بکارگیری هنر در درمان، بیمارستان روانپزشکی رازی، فعالیت‌هایی از ۳۰ سال گذشته را در کارنامه خود دارد و با ایجاد کارگروه مشترکی در حوزه آموزش و پژوهش با مشارکت علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و دانشگاه هنر با توسعه زمینه‌های مشترک کاری و مبتنی بر فرهنگ بومی و نیاز‌های جامعه هدف باید به دنبال تولید شواهد علمی صحیح باشیم تا در گام‌های بعدی فعالیت‌های دیگری را آغاز کنیم.

محمدرضا حسناتی، رئیس دانشگاه هنر با تاکید بر نقش و اثربخشی هنر در درمان و جایگاه هنر در عرصه‌های گوناگون افزود: هنر موضوعی سیال است و فراتر از یک نهاد و زارتخانه است، با بهره مندی از پتانسیل دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و از حیت تاثیرگذاری آن در ابعاد سلامت جسمانی، روانی و سایر ابعاد باید به دنبال رشته هنردرمانی باشیم.

علیرضا طاهری، رئیس دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر نیز ضمن قرابت دانشگاه هنر و دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی بر طراحی سرفصل‌های مشترک، بومی سازی سرفصل‌های دانشگاه‌های خارج از کشور جهت بهره مندی از هنر در درمان، بکارگیری دانشجویان تحصیلات تکمیلی در طراحی رشته‌های بین رشته‌ای و ایجاد رشته هنردرمانی تاکید کرد.

هوشنگ میرزایی، مدیر گروه کاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی وسلامت اجتماعی با اشاره به فعالیت‌ها و سوابق کاری و علمی خود و بکارگیری از هنر، موسیقی، تئاتر و … در کاردرمانگری گفت: دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی پیشرو حوزه تئاتردرمانی است و در حوزه کودکان اتیسم و کودکان بیش فعال کار‌های موثری انجام شده است و شاهد حجم بالای مقالات و پایان نامه‌ها هستیم و امیدواریم با افزایش همکاری بین دو دانشگاه شاهد نتایج مشترک موثری باشیم.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

خروج از نسخه موبایل