0

راهنمای انتخاب مسواک مناسب

معروف است که در بیلبوردهای فرانسه نوشته‌اند “اگر در 24 ساعت گذشته مسواک نزده‌اید یا چیزی نخوانده‌اید لطفاً دهانتان را باز نکنید!”.

مسواک زدن یکی از روتین‌های مهم بهداشتی است که تقریباً همه ما از کودکی به آن عادت کرده‌ایم اما به قول معروف کار یک کارگر تنها به اندازه ابزارهایش خوب است. به همین خاطر انتخاب مسواک مناسب یک امر ضروری برای تضمین سلامت دندان‌ها و لثه‌ها می‌باشد.

عملکرد مسواک‌های نو 30% از مسواک‌هایی که سه ماه عمر کرده‌اند بیشتر است. به همین خاطر تعویض مرتب مسواک نقش مهمی در حفظ سلامت بهداشت دهان و دندان شما خواهد داشت. اگر نمی‌خواهید در دام هزینه‌های گزاف دندانپزشکی بیفتید حتماً در انتخاب مسواک مناسب دقت داشته باشید.

اما امروزه که بازار پر شده است از انواع مختلف مسواک‌ها که هر کدام ادعا می‌کنند بهترینند! شرکت طنین بهداشت پارس به تنهایی تعداد زیادی مسواک و لوازم بهداشت دهان را با نام برند هایی همچون پاتریکس و اسکارد روانه بازار کرده که هر کدام ویژگی خاص خودشان را دارند. پس در این میان کدام مسواک بهترین گزینه برای شما خواهد بود؟

در این مقاله قصد داریم یک راهنمای کاربردی و خوب برای انتخاب مسواک مناسب در اختیار شما قرار دهیم. با مطالعه این مقاله خودتان می‌توانید تشخیص دهید که چه نوع مسواکی برای شما مناسب است.

راهنمای خرید مسواک

در هنگام خرید مسواک باید به 4 نکته توجه داشته باشید:

  • اندازه سری مسواک: مسواک‌ها سری‌های مختلف دارند. از سری‌های بزرگ گرفته تا کوچک، شما باید مسواکی را خریداری کنید که سری آن نه خیلی بزرگ باشد و نه خیلی کوچک. بیشتر دندان‌پزشکان استفاده از مسواک‌هایی را توصیه می‌کنند که دارای سری گرد هستند. این سری‌های بدون زاویه به راحتی در داخل دهان می‌چرخند و تا حد ممکن به دندان‌های عقبی هم می‌رسند.
  • مدل طراحی برس مسواک: سعی کنید مسواکی را انتخاب کنید که برس آن از پرزهایی با سایزهای مختلف تشکیل شده باشد. این موضوع باعث می‌شود تا پرزها راحت‌تر لای دندان‌ها بروند  و شکاف بین‌ آن‌ها را به خوبی تمیز کنند.
  • نرمی پرزهای برس مسواک: مسواک‌هایی که پرز سخت‌ دارند بهتر می‌توانند دندان‌ها را تمیز کنند اما ممکن است به مینای دندان نیز آسیب برسانند. از این رو توصیه می‌کنیم که اگر لثه‌های شما نرم یا ضعیف شده‌اند و مینای دندان شما نیز قدرت کافی ندارد از مسواک‌هایی که برس نرم دارند استفاده کنید. در عوض تلاش کنید برای تمیزی بیشتر، مدت زمان زیادتری را به مسواک زدن اختصاص دهید.
  • دسته مسواک: توصیه پزشکان این است که هر نوبت مسواک زدن را حداقل 2 دقیقه به صورت مداوم انجام دهید. 2 دقیقه می‌تواند زمان نسبتاً زیادی باشد و دست شما را خسته کند. به همین خاطر توصیه می‌کنیم حتماً مسواکی را انتخاب کنید که دسته راحت با قابلیت انعطاف‌پذیری داشته باشد.

راهنمای خرید مسواک مناسب کودک

انتخاب مسواک مناسب برای کودکان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. کودکان لثه‌ها و دندان‌های حساسی دارند که باید به درستی از آن‌ها مراقبت شود. انتخاب مسواک مناسب کمترین کاری است که می‌توانید برای بهداشت دهان و دندان فرزندتان انجام دهید.

مسواک‌های کودکانه معمولاً در طرح‌ها و شکل‌های مختلف و کارتونی هستند تا کودکان را به مسواک زدن ترغیب کنند اما شکل ظاهری آن‌ها نباید تنها معیار شما برای انتخاب مسواک مناسب کودک باشد. بهترین مسواک برای کودکان باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

دسته مسواک باید در اندازه‌ای باشد که به راحتی در دستان کودک جا شود.

سری مسواک باید کوچک و متناسب با اندازه دهان کودک باشد.

مراقب باشید که سری مسواک دارای زاویه‌های تیزی نباشد تا به دهان و لثه‌های کودک آسیب نزند.

پرزهای برس مسواک کودک باید حتماً نرم باشند تا موجب اذیت شدن بچه و آسیب دیدن لثه‌هایش نشوند.

تراکم پرزهای مسواک باید متناسب با سن کودک باشد (برای سنین پایین‌تر تراکم پرزها باید کمتر باشد.)

سعی کنید حتماً مسواکی را انتخاب کنید که تأییدیه بهداشتی داشته باشد.

طبیعتاً جذابیت شکل ظاهری مسواک کودکان نیز اهمیت زیادی دارد. به همین خاطر سعی کنید ابتدا مسواک‌های مناسب و استاندارد را جدا کرده و بعد از کودک بخواهید یکی را به سلیقه خودش از میان آن‌ها انتخاب کند.

عمر مسواک

مسواک تنها دفاع شما در مقابل حمله باکتری‌هایی است که موجب بیماری‌های لثه و تخریب و پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند. از این رو هر چقدر در انتخاب مسواک مناسب دقت بیشتری به خرج دهید، مراقبت از دندان‌ها نیز به شکل بهتری صورت می‌گیرد.

با مسواک زدن جلوی تجمع پلاک‌های دندانی را گرفته و از سلامت لثه و دندان خود به خوبی مراقبت می‌کنید. اگر به صورت منظم و مرتب از یک مسواک استفاده کنید، عمر مفید آن حدود 3 ماه است. البته در شرایطی که به خوبی از مسواک نگهداری کرده باشید.

خیلی از افراد هم هستند که اصولاً زیاد مسواک نمی‌زنند و مسواک آن‌ها تا 4 الی 5 ماه هم عمر می‌کند. اما حتی اگر فقط یک‌بار از مسواک استفاده کرده‌اید بهتر است حداکثر بعد از 5 ماه آن را تعویض کنید.

بهترین روش مسواک زدن

ایده‌آل‌ترین روش برای مسواک زدن این است که بعد از هر وعده غذایی و بعد از میان‌وعده‌های شیرین حتماً دندان‌های خود را مسواک بزنید، اما طبیعی است که خیلی از افراد شرایط انجام این کار را ندارند.

به همین خاطر توصیه می‌شود در روز حداقل 2 نوبت دندان‌های خود را مسواک بزنید. بهتر است این نوبت‌ها یکی در میانه روز و دیگری آخر شب قبل از خواب باشد.

هر نوبت مسواک زدن باید حداقل 2 دقیقه طول بکشد و در این مدت لابه‌لای تمامی دندان پشتی و جلویی را مسواک بکشید.

بهترین روش نگهداری مسواک

جدای از انتخاب مسواک مناسب شما باید در نگهداری آن نیز کوشا باشید و نکات بهداشتی را رعایت کنید. اگر به خوبی از مسواک نگهداری نشود هم طول عمر آن کاهش پیدا می‌کند و هم ممکن است خود به منبع باکتری دندان و لثه تبدیل شود. بهترین روش نگهداری مسواک شامل نکات زیر است:

  • مسواک را در جای گرم و خشک، مانند کابینت‌های تمیز قرار دهید.
  • از قرار دادن مسواک‌ها نزدیک محل توالت خودداری کنید و آن‌ها را در محیط باز سرویس بهداشتی نگذارید.
  • حتماً بعد از هر شستشو مسواک را به خوبی بشویید تا مطمئن شوید که هیچ ذره‌ای از خمیر‌دندان لابه‌لای پرزهایش باقی نمانده است.
  • مسواک را همیشه به صورت عمودی قرار دهید تا هیچ تماسی با سطح آلوده برقرار نکند.
  • حتماً هر 3 الی 4 ماه یکبار مسواک خود را تعویض کنید.

مسواک برقی بهتر است یا مسواک دستی؟

واقعیت این است که مسواک دستی برای تمیز نگه داشتن و مراقبت از دندان‌ها و لثه‌ها کافیست اما تحقیقات نشان داده که مزیت‌های مسواک برقی کمی از مسواک‌های دستی بیشتر است!

  • مسواک برقی معمولاً دارای سری‌های استاندارد و پرزهای نرم و مناسبی است که برای تمیز کردن دندان و لثه کارایی خوبی دارند.
  • مسواک‌های برقی دارای تایمر هستند و می‌توانید آن‌ها روی 2 دقیقه تنظیم کنید تا مطمئن باشید که به اندازه کافی دندان‌های خود را مسواک کشیده‌اید.
  • حرکت دسته مسواک باعث می‌شود تا مسواک‌های برقی کارایی بیشتری برای برس کشیدن و تمیز کردن دندان‌ها داشته باشند و راحت‌تر به دندان‌های انتهایی برسند.
  • اثرگذاری مسواک برقی روی تمیز کردن پلاک‌های دندان کمی بیشتر از مسواک‌های دستی است.

به صورت کلی مسواک‌های برقی کمی از مسواک‌های دستی بهتر و مؤثرتر هستند اما اختلاف عملکرد آن‌ها چندان چشمگیر نیست. به همین خاطر استفاده از مسواک‌های برقی یا دستی بیشتر یک امر سلیقه‌ای است.

انواع مسواک دستی

مسواک‌های دستی بر اساس معیارهای متفاوت به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. به عبارت دیگر شما می‌توانید بر اساس دسته، برس و شکل سری مسواک آن‌ها را به انواع مختلفی دسته بندی کنید. آشنایی با انواع مسواک در هنگام انتخاب مسواک مناسب مهم است. از این رو در زیر به تمامی انواع مسواک دستی اشاره می‌کنیم:

  • مسواک نرم (مسواک‌هایی که دارای برس‌های نرم هستند.)
  • مسواک متوسط (مسواک‌هایی که دارای برس‌های نیمه سخت یا برس‌های ترکیبی نرم و سخت هستند.)
  • مسواک سخت (مسواک‌هایی که داری برس سخت هستند.)
  • مسواک ارتودنسی (مسواک‌هایی که مخصوص شستشوی دندان براکت شده هستند.)
  • مسواک کودک

نکته: توصیه می‌کنیم از مسواک‌های جدیدی که با نام مسواک طبیعی وارد بازار شده‌اند زیاد استفاده نکنید. پرز این مسواک‌ها از الیاف طبیعی ریشه درخت اراک ساخته شده که هنوز تحقیقات کاملی روی سالم یا ناسالم بودن آن صورت نگرفته است. به همین خاطر بهتر است به جای پرداخت هزینه برای این نوع مسواک‌ها به استفاده از مسواک‌های نایلونی ادامه دهید.

انواع برس مسواک

برس یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساختار یک مسواک است. راحت بودن دسته و مناسب بودن اندازه و شکل سری مسواک شاید چندان مهم نباشد، اما یقیناً نوع برس مسواک در کیفیت آن بیشترین تأثیر را دارد.

جدای از اینکه برس‌های مسواک را می‌توان به سه نوع نرم، سخت و متوسط تقسیم‌بندی کرد می‌توان به دسته‌بندی آن‌ها بر اساس شکل و طراحی‌شان نیز پرداخت. طراحی‌های رایج برس مسواک عبارتند از:

  • موج‌دار
  • مخروطی
  • دایره شکل

سخن آخر

انتخاب مسواک مناسب اهمیت زیادی در رعایت بهداشت دهان و دندان و تضمین سلامت لثه‌ها و دندان‌ها دارد. به صورت میانگین شما باید هر 3 ماه یکبار مسواک خود را جایگزین کنید و در هنگام خرید مسواک به انتخاب بهترین و مناسب‌ترین نوع آن توجه داشته باشید. 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل