0

بهترین و کم خطرترین روش جایگزین کردن دندان از دست رفته! آنچه باید راجع به کاشت دندان بدانید!

افرادی که دندان‌های خود را از دست می‌دهند با این چالش روبه رو هستند که بهترین روش جایگزین کردن دندان از دست رفته چیست؟ شناخت کم‌خطرترین روش درمان دندانی که کشیده شده، به شما کمک می‌کند هر چه سریع‌تر برای درمان اقدام کنید. زمانی که دندان دچار پوسیدگی بیش از حد شده و دندانپزشک قادر به نگهداری دندان نیست، مجبور به کشیدن دندان می‌شود. این امر منجر به بروز مشکلاتی حاد مانند جمع شدن عفونت، بهم ریختن چینش دندان و حتی جا به جا شدن دندان‌های کناری شود. بنابراین باید با روش‌های درمانی آشنا باشید تا سریع‌تر درمان را آغاز کنید.

ایمپلنت: بهترین و کم‌خطرترین روش درمان پر کردن جای خالی دندان

ایمپلنت دندان یا کاشت دندان یکی از مطمئن‌ترین روش‌های درمانی دندانپزشکی است که برای پر کردن جای خالی دندان استفاده می‌شود. در این روش یک پایه قوی برای نگهداری تاج دندان، روی استخوان فک کاشته می‌شود. ایمپلنت از جنس تیتانیوم است و با بدن سازگاری دارد. ایمپلنت به صورت یک میله باریک است و کاشت آن در استخوان خطری ایجاد نمی‌کند. چرا که پس از مدتی استخوان فک با این میله، ترکیب می‌شود، به طوریکه گفته می‌شود، استخوان آن را پس نزده و ایمپلنت موفقیت آمیز بوده است.

چه مدت بعد از کشیدن دندان می‌توان ایمپلنت کاشت؟

چنانچه هر یک از دندان‌های فک بالا یا فک پایین کشیده شود، جای خالی آن کاملا احساس خواهد شد. از این رو بیماران برای کاشت دندان عجله می‌کنند و سعی می‌کنند در کوتاه‌ترین مدت زمان ممکن این عمل را انجام بدهند. اما به یاد داشته باشید که به صورت معمول نیاز است، حداقل 10 هفته صبر کنید تا لثه‌ به صورت کامل بهبود یابد. با توجه به اینکه قرار است به صورت مجدد لثه جراحی شود، نمی‌توان عجله کرد و به صورت تهاجمی وارد عمل شد. همچنین اگر بیش از مدت مذکور برای بهبودی لثه صبر کنید، ممکن است لثه بیش از اندازه نازک یا ضعیف شود. حتی ممکن است دندان‌های دیگر به سمت فضای خالی حرکت کند و حالت اولیه چینش دندان‌ها، از دست برود. بنابراین از عجله کردن زیاد و همچنین از اتلافی وقت زیاد بپرهیزید و سعی کنید مطابق با نظریات دندانپزشک، اقدامات لازم را انجام بدهید. از موارد مهم در تعیین زمان ایمپلنت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میزان تراکم
  • وجود عفونت روی لثه یا دندان
  • تعداد جلسات مورد نیاز برای جراحی
  • سن بیمار
  • میزان سلامت بدن و وجود بیماری زمینه‌ای

مراحل انجام ایمپلنت دندان معمولی

تعداد جلسات و مدت زمانی که برای انجام عمل ایمپلنت لازم است، از اهمیت بالایی برخوردار است. مراحل انجام ایمپلنت شامل موارد زیر است:

  • انجام معاینات قبل از عمل و بررسی میزان پوسیدگی دندان
  • انجام جراحی جهت قرار گرفتن ایمپلنت در استخوان فک
  • جوش کردن پین با استخوان فک
  • نصب پروتز دندان بر روی ایمپلنت
  • روکش دندان ایمپلنت (قالب گیری، ساخت و نصب روکش)

در این شرایط ایمپلنت ممکن است بین 4 تا 8 ماه طول بکشد. صرف این زمان برای بیماران کاملا کلافه کننده است، اما نتیجه‌ای که از آن حاصل می‌شود، بیماران را بر آن می‌دارد تا ایمپلنت دندان را انجام دهند. از طرفی با وجود ایمپلنت فوری، بسیاری افراد به استفاده از این روش ترغیب می‌شوند.

ایمپلنت فوری چیست؟

ایمپلنت ایمپلنت فوری، نوعی از ایمپلنت است که تنها در یک روز و یک جلسه به اتمام می‌رسد. حتی اگر تمام دندان‌های خود را از دست داده باشید باز هم این نوع ایمپلنت برای شما مناسب خواهد بود. روش ایمپلنت فوری مانند روش ایمپلنت معمولی است با این تفاوت که برای هر مرحله نیازی نیست که چند ماه صبر کنید، همه مراحل صرفا در یک روز انجام می‌شود. در این نوع درمان ابتدا شرایط و وضعیت بیمار توسط عکس‌ مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این شرایط کاشت و پایه ایمپلنت به نحوی انجام می‌شود که استخوان فک سریع‌تر به پایه جوش بخورد و مشکلی برای بیمار به وجود نیاید. این نوع درمان برای افرادی که فرصت کافی ندارند، گزینه مناسبی خواهد بود.

مراحل انجام ایمپلنت فوری

مراحل انجام ایمپلنت فوری بسیار فشرده و شامل موارد زیر است:

  • معاینه و مشاوره
  • کشیدن دندان
  • انجام جراحی ایمپلنت فوری
  • قرار دادن پروتز
  • ریکاوری و بهبود استخوان

تمامی موارد فوق تنها در یک روز انجام می‌شود. این روش بدون خونریزی و درد است و در کمترین زمان ممکن تاج روی دندان قرار داده می‌شود.

تفاوت‌های ایمپلنت فوری و معمولی چیست؟

ایمپلنت فوری و معمولی از حیث نحوه اجرا، مدت زمان به اتمام رسیدن درمان و همچنین هزینه دارای تفاوت‌های زیادی هستند.

  • نحوه اجرا: نحوه اجرا ایمپلنت معمولی بیشتر از نحوه انجام ایمپلنت فوری است.

مدت زمان به اتمام رسیدن درمان: مدت زمان کاشت دندان معمولی از این حیث بیشتر است که برای انجام هر محله نیاز است مدتی حدود 1 ماه الی 45 روز بگذرد تا بدن بتواند با تغییرات اعمال شده سازگار شود. در ایمپلنت معمولی حداکثر 8 ماه و در ایمپلنت فوری حداکثر 1 ماه زمان نیاز است.

  • هزینه انجام: هزینه ایمپلنت دندان به صورت فوری به دلیل ساخت پروتز موقت بیشتر از هزینه ایمپلنت به روش معمولی است.

ایا با وجود معایب ایمپلنت فوری، باز هم می‌توان به انجام این عمل پرداخت؟

آننچه در ایمپلنت فوری اهمیت دارد، تجربه و میازن تخصص دندانپزشک است، جایگذاری پروتز موقت و اتصال دقیق تاج به آن نیاز به مهارت و دقت بالایی دارد. در صورتیکه تاج به خوبی به پروتز متصل نشده باشد، ممکن است ایمپلنت جا به جا شده و نتیجه دلخواه حاصل نشود. بنابراین دو معایب مهم این نوع درمان را با چالش مواجه می‌کند:

  • عفونت بافت لثه
  • شکست ایمپلنت

با بروز دو عارضه فوق بیمار با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد و نیاز به درمان و کنترل مجدد دارد. با این اوصاف افراد ریسک درمان ایمپلنت به روش فوری را پذیرفته و سعی می‌کنند با مراجعه به دندانپزشک حاذق و مراقبت‌های قبل و بعد از عمل، درصد بروز عوارض فوق را به حداقل برسانند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل