0

آزمایش CBC چیست و چه زمانی باید آن را انجام دهیم؟

آزمایش CBC اصطلاحی است که برای شمارش کامل سلول‌های خونی به کار می‌رود. در این آزمایش همان‌طور که از نام آن می‌توان حدس زد، تعداد سلول‌های مختلف خونی را بررسی می‌کنند تا از این طریق، به وجود بیماری‌هایی مثل کم خونی، عفونت و… پی ببرند. آزمایش شمارش کامل سلول‌های خونی، می‌تواند افزایش یا کاهش غیرعادی تعداد سلول‌ها را نشان دهد. گاهی چنین تغییراتی نشان‌دهنده یک وضعیت پزشکی هستند که نیاز به آزمایش و بررسی‌های بیش‌تری دارد. به طور کلی این آزمایش جزو رایج‌ترین انواع آزمایش خون است و بیش‌تر افراد به دلایل مختلف نیاز به انجام آن خواهند داشت. اگر می‌خواهید درباره آزمایش CBC و سریع‌ترین راه انجام آن اطلاعات بیش‌تری به دست آورید، مطالعه این مقاله به شما کمک می‌کند.

آزمایش CBC و هدف از انجام آن

آزمایش CBC برای بررسی سلامت عمومی بدن و یافتن طیف گسترده‌ای از مشکلات و بیماری‌ها انجام می‌شود. اما پیش از آن‌ که بدانیم هدف از انجام آن چیست، لازم است از بررسی‌های انجام شده در آزمایش CBC مطلع شویم. به طور کلی این آزمایش می‌تواند موارد زیر را اندازه‌گیری کند:

  • گلبول‌های سفید خون که با عفونت‌ها مبارزه می‌کنند
  • گلبول‌های قرمز خون که حامل اکسیژن هستند
  • هموگلوبین که پروتئین حامل اکسیژن در گلبول‌های قرمز خون است
  • هماتوکریت که میزان گلبول‌های قرمز خون است
  • پلاکت‌ها که به لخته‌شدن خون کمک می‌کنند

پزشکان آزمایش شمارش کامل سلول‌های خونی یا CBC را در بسیاری از موارد ضروری می‌دانند. این آزمایش می‌تواند نقش یک راهنما را برای تشخیص و درمان بیماری‌ها داشته باشد. مهم‌ترین هدف انجام این آزمایش را می‌توان در موارد زیر یافت:

بررسی سلامت کلی بدن

شمارش کامل خون بخشی از یک معاینه پزشکی برای بررسی سلامت عمومی بدن و بررسی شرایطی مثل کم خونی یا لوسمی است.

تشخیص یک وضعیت پزشکی

این آزمایش می‌تواند به یافتن علت علائمی مثل ضعف و خستگی غیرعادی و تب کمک کند. از سوی دیگر، به عنوان یک راهنما برای شناسایی دلایل علائم دیگری مثل تورم، کبودی، درد یا خونریزی عمل می‌کند.

بررسی سایر بیماری‌ها

شمارش کامل خون به مراقبت از شرایط و بیماری‌هایی که بر تعداد سلول‌های خونی تاثیر می‌گذارند، کمک می‌کند.

بررسی درمان‌های پزشکی

این آزمایش ممکن است برای بررسی درمان‌هایی مثل استفاده از اشعه یا داروهایی که بر تعداد سلول‌های خونی تاثیر می‌گذارد، استفاده شود. مهم‌ترین این درمان‌ها شامل پرتو درمانی، شیمی درمانی و… هستند.

مزایای انجام آزمایش CBC در منزل

افراد به دلایل مختلفی نیاز به انجام آزمایش CBC دارند. به جز کاربردهای تشخیصی، نیاز به شمارش سلول‌های خونی در طول درمان‌ بیماری‌های مختلفی از جمله سرطان، آن را به یکی از پرکاربرترین آزمایش‌های خونی تبدیل کرده است. اگر جزو افرادی هستید که مراجعه مداوم به آزمایشگاه و انجام آزمایش در محیط شلوغ و پررفت‌وآمد آن برای شما خوشایند نیست، اصلا نگران نباشید.

شما می‌توانید آزمایش CBC‌ خون و هر آزمایش دیگری را به راحتی در منزل و بدون نیاز به مراجعه حضوری به آزمایشگاه انجام دهید و نتیجه آن را در سریع‌ترین زمان ممکن تحویل بگیرید. چنانچه داوطلب انجام آزمایش خون در منزل (https://haal.ir/at-home-tests/) یا هر جای دیگری هستید، تنها باید به وبسایت حال مراجعه و درخواست خود را ثبت کنید. این وب سایت تقریبا مشابه وبسایت forth است با این تفاوت که سفیران سامانه حال با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی به آدرس شما مراجعه می کنند و پس از انجام آزمایش، نمونه‌های دریافتی را به آزمایشگاه منتقل می‌کنند. انجام آزمایش CBC در منزل مزایای زیادی دارد؛ از جمله:

  • صرفه‌جویی در وقت و هزینه
  • امکان گرفتن نمونه برای آزمایش از سالمندان یا افراد ناتوان بدون نیاز به خروج از منزل
  • کاهش استرس و نگرانی از حضور در آزمایشگاه به ویژه برای کودکان
  • امکان انجام آزمایش در روز و زمان دلخواه
  • عدم نیاز به خروج از منزل برای زنان باردار یا بیمارانی که به دلیل شیمی درمانی و سایر درمان‌ها دچار بی‌حالی و ضعف هستند
  • دسترسی به نتیجه آزمایش به صورت آنلاین و در سریع‌ترین زمان ممکن

بهترین زمان انجام آزمایش CBC

آزمایش شمارش کامل سلول‌های خونی بسیار ساده است و در هر زمانی می‌تواند انجام شود. اگر پزشک فقط انجام CBC را برای شما تجویز کرده است، نیازی به ناشتا بودن ندارید. اما در صورتی که CBC یکی از آزمایش‌های مورد نیاز است و آزمایش‌های دیگری از جمله تست قند خون، کلسترول و… هم باید انجام دهید، لازم است حداقل ۸ ساعت ناشتا باشید.

این نکته را در نظر داشته باشید که مصرف برخی از داروها از جمله آنتی هیستامین‌ها می‌تواند بر نتیجه آزمایش CBC تاثیر بگذارد. بنابراین در مورد هر دارویی که مصرف می‌کنید، اطلاعات مورد نیاز را به پزشک خود بدهید. تعیین این که بهترین زمان انجام آزمایش CBC چه موقعی است، به تصمیم پزشک و وضعیت بدنی شما بستگی دارد. اگر علائمی از بیماری مثل التهاب یا تب در بدن وجود داشته باشد، این آزمایش می‌تواند به تشخیص اولیه بیماری کمک کند. اما گاهی پزشکان آزمایش CBC را به عنوان بخشی از چکاپ کامل سالانه یا به همراه سایر آزمایش‌ها ضروری می‌دانند.

بررسی CBC در آزمایش خون برای عمل بینی

انجام آزمایش کامل خون پیش از انجام هر عمل جراحی از جمله عمل بینی ضروری است. در این آزمایش وضعیت عمومی بدن شامل عملکرد کلیه‌ها، کبد، قند خون ناشتا، انعقاد خون، تعیین گروه خونی و… ارزیابی می‌شود. اما آزمایش CBC یکی از مهم‌ترین آزمایش‌های پیش از عمل بینی است. در این آزمایش کلیه سلول‌های خونی بدن اندازه‌گیری می‌شوند و در صورتی که بدن شما به دلیل هر نوع مشکلی مثل عفونت و… دچار ضعف سیستم ایمنی باشد، عمل جراحی بینی به زمان دیگری موکول می‌شود.

کم خونی شدید یا اختلال در هموگلوبین و پلاکت‌ها هم نقش جدی در سلامت بیمار در طول عمل و بعد از آن دارند. اگر میزان پلاکت خون شما کم باشد، ممکن است با خطر خونریزی شدید در حین عمل یا اختلال در روند ترمیم بعد از عمل مواجه شوید. این آزمایش از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری می‌کند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل