0

یافته‌های محققان در تشخیص سن بیولوژیک افراد از روی چشم

یافته‌های محققان در تشخیص سن بیولوژیک افراد از روی چشم

یافته‌های محققان در تشخیص سن بیولوژیک افراد از روی چشم

باشگاه خبرنگاران جوان :

باشگاه خبرنگاران جوان – محققان به تازگی می‌گویند شبکیه چشم می‌تواند اطلاعات مفیدی را در خصوص سن بیولوژیکی فرد در اختیار پزشکان قرار دهد.

اگرچه گفته می‌شود چشمان شما ممکن است پنجره‌ای به روح شما باشند؛ اما چشم ها ممکن است حرف‌های بسیاری نیز در خصوص سلامتی شما برای گفتن داشته باشند.

بر همین اساس، خشکی چشک می‌تواند نشانه‌ای از «رماتیسم مفصلی» باشد. سطوح بالای کلسترول می‌تواند حلقه‌های سفید، قهوه‌ای و یا آبی را در دور بخش رنگی چشم شما که «عنبیه» نامیده می‌شود، شکل دهد. وجود حلقه‌ای طلایی و مسی رنگ در اطراف عنبیه، نشانه‌ای کلیدی از «بیماری ویلسون» است؛ یک اختلال ژنتیکی نادر که سبب تجمع مس در مغز، کبد و دیگر اندام‌ها می‌شود.

اما این تمامی ماجرا نیست؛ آسیب به رگ‌های خونی در پشت چشم که «شبکیه چشم» نامیده می‌شود، می‌تواند نشانه‌های اولیه آسیب عصبی باشد که بر اثر دیابت، فشار خون بالا، «بیماری عروق کرونر» و یا سرطان، علاوه بر «دژنراسیون ماکولا وابسته به سن» باشد.

چک کردن نشانه‌های بیماری، یکی از دلایل کلیدی است که پزشکان به هنگام چکاپ سالانه، چشمان شما را گشاد کرده تا به عمق آن با دقت نگاه کنند.

حال بر اساس یک تحقیق جدید که پژوهشگران می‌گویند برای اولین بار انجام شده، شبکیه چشم ممکن است بتواند راهی آسان و غیر تهاجمی برای تشخیص سن بیولوژیک واقعی افراد باشد. سن بیولوژیکی که ممکن است منطبق با سن تقویمی شما و یا با آن اختلاف داشته باشد.

بخوانید  فیلم/ خانم قربانی حمله سگ پیت‌بول در سعادت‌آباد: بعد از ثبت شکایت تهدید به قتل شدم!

چشم

دکتر مینگ‌گوانگ هه، استاد اپیدمیولوژی چشم در «دانشگاه ملبورن استرالیا» و نیز «مرکز تحقیقات چشم استرالیا» (یک بنیاد پژوهشی در ملبورن شرقی) در مقاله‌ای در «مجله چشم پزشکی انگلیس» (British Journal of Ophthalmology) نوشت: شبکیه، پنجره‌ای منحصر به فرد و قابل دسترس را برای ارزیابی فرآیند‌های پاتولوژیک زمینه‌ای بیماری‌های عروقی و عصبی سیستمیک که با افزایش خطر مرگ و میر مرتبط هستند، ارائه می‌کند.

در این پژوهش، بیش از ۱۳۰ هزار تصویر شبکیه از نمونه‌های اخذ شده که در بانک اطلاعات پزشکی انگلیس موجود بود، مورد ارزیابی قرار گرفت. در این تحقیق، پژوهشگران، فاصله سنی افراد ناشی از اختلاف سن بیولوژیکی تشخیص داده شده از روی شبکیه چشم و سن فرد از زمان تولد را بررسی کردند.

در این تحقیق مشخص شد در ازای هر سال افزایش سن بیولوژیکی فرد که از روی چشمان وی تشخیص داده شده، در قیاس با سن تقویمی او، دو درصد خطر مرگ فرد به هر دلیلی افزایش می‌یابد. (یعنی به طور مثال اگر سن شناسنامه فردی ۵۹ سال باشد؛ اما سن بیولوژیکی که از روی چشمان او تشخیص داده شده، ۶۰ سال باشد، دو درصد خطر مرگ در این فرد به دلایل مختلف افزایش پیدا می‌کند.)

مشخص شد در صورتی که این اختلاف سن بیولوژیک تشخیص داده شده از روی شبکیه چشم و سن تقویمی به سه، پنج و یا ده سال برسد؛ خطر مرگ به دلیل یک بیماری خاص در آن فرد تا بیش از ۶۷ درصد افزایش می‌یابد.

محققان اعلام کرده اند این یافته‌های جدید نشان می‌دهند فاصله سن تشخیص داده شده از روی شبکیه چشم و سن تقویمی فرد، می‌تواند به عنوان عاملی مستقل که بیانگر خطر افزایش مرگ و میر است، به ویژه در بیماری‌های غیر سرطانی و بیماری‌هایی که ناشی از قلب و عروق نیستند، در نظر گرفته شود.

بخوانید  آمار کرونا در ایران| فوت ۴ نفر در شبانه‌روز گذشته

آن‌ها اعلام کرده اند سن تشخیص داده شده از روی شبکیه چشم می‌تواند یک نشانگر مهم بالینی در خصوص پیری افراد به حساب آید.

منبع: سی ان ان

برچسب‌ها:

نظرات کاربران