0

چگونه سلامت پاهایمان را به هنگام دیابت مدیریت کنیم؟

چگونه سلامت پاهایمان را به هنگام دیابت مدیریت کنیم؟

چگونه سلامت پاهایمان را به هنگام دیابت مدیریت کنیم؟

باشگاه خبرنگاران جوان :

باشگاه خبرنگاران جوان – دیابت می‌تواند بر روی اعصاب پا‌های شما تأثیرگذارباشد. در این گزارش قصد داریم به مشکلات پا‌های افراد دیابتی، بیماری نوروپاتی و چگونگی حفط سلامت پا به هنگام دیابت بپردازیم.

شاید شما هم شنیده باشید که دیابت می‌تواند سبب درد پا شود و به سلامت پا‌های شما تأثیر بگذارد. اما شاید این پرسش برای شما پیش بیاید که این دو چگونه به هم ارتباط دارند؟ بگذارید «بیماری نوروپاتی» که یک عارضه جانبی است را برای شما بیان کنیم.

نوروپاتی دیابتی چیست؟

اعصاب محیطی در همه جایی از بدن به مانند دست ها، پاها، بازو‌ها و … یافت می‌شود. این اعصاب، مسئول انتقال پیام‌ها به سیستم عصبی مرکزی که مغز و نخاع باشند، هستند. در مواردی که دیابت کنترل نشده است، قند خون بالا مزمن می‌تواند منجر به عوارضی مانند آسیب در اعصاب محیطی شود که «نوروپاتی» نامیده می‌شود؛ به ویژه اعصابی که در پا‌ها وجود دارد. این نوروپاتی در پا همان چیزی است که به آن «نوروپاتی محیطی» می‌گویند.

محققان می‌گویند فشار خون بالا در توانایی سیستم عصبی برای ارسال سیگنال به بقیه بافت‌های بدن به مانند پا‌ها تداخل ایجاد می‌کند. این مسأله سبب ایجاد التهاب شده که به اعصب‌ها آسیب بیشتری وارد کرده و در نهایت باعث نوروپاتی می‌شود.

علائم نوروپاتی علائم مختلفی از جمله بی حسی، سوزن سوزن شدن و افزایش حساسیت تا مشکلات شدیدتری به مانند زخم معده و عفونت را در پی دارد. تحقیقات نشان می‌دهد چندین عامل با نوروپاتی مرتبط است که از جمله می‌توان به وزن، «شاخص توده بدنی» (BMI)، دور کمر و سطح کلسترول بالا اشاره کرد. در حقیقت، چاقی اکنون به عنوان دومین عامل خطرزا برای ابتلا به نوروپاتی، پس از دیابت محسوب می‌شود.

اماخبر خوب این است که تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی می‌تواند بر قند خون شما، وزن و سطح کلسترول تان تأثیر گذاشته و به جلوگیری از آسیب عصبی و حفظ سلامت پا‌های شما کمک کند.

چگونه از نوروپاتی جلوگیری کنیم؟

در صورتی که دیابت دارید، نگه داشتن قند خون در محدوده‌ای مشخص و حفظ وزنی سالم دو مسأله مهم برای پیشگیری از آسیب عصبی و ابتلا به نوروپاتی است. طبق اعلام «مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری» آمریکا (CDC) محدوده قند خون بایستی میان ۱۳۰- ۱۸۰ پیش از غذا باشد؛ هر چند عواملی مانند سن و سلامتی، برای تعیین محدوده قند خون هرکس موثر است.

منبع: پایگاه eating well

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

خروج از نسخه موبایل