0

صادرات دانش‌بنیان‌ها تا پایان سال ۱۴۰۲ از ۲ میلیارد دلار عبور می‌کند

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، روح‌الله دهقانی؛ معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری که شب گذشته در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سیما با موضوع بازدید رهبر معظم انقلاب اسلامی از نمایشگاه دستاورد‌های شرکت‌های دانش‌بنیان سخن می‌گفت، اظهار کرد: این نمایشگاه که برای دومین سال برگزار شد، بحمدالله مورد تفقد و توجه رهبر فرزانه انقلاب قرار گرفت و‌ ایشان، فرصتی چهارساعته را برای بازدید از دستاورد‌های دانش‌بنیان ارائه شده در این نمایشگاه و گفت‌وگو با فعالان شرکت‌ها اختصاص دادند.

دهقانی با اشاره به رویکرد موضوعی این نمایشگاه و تجه به نقش دانش‌بنیان‌ها در حل نیاز‌های فناورانه اقتصاد و صنعت گفت: رویکرد امسال این نمایشگاه، نسبت به سال گذشته تفاوت جدی داشت و در حالی که سال گذشته دستاورد‌ها بر مبنای هر نهاد و دستگاه ارائه شد، امسال دستاورد‌ها به صورت موضوعی و در حوزه‌هایی همچون انرژی، آب و محیط زیست، غذا، دام و طیور و آبزیان، فناوری اطلاعات معادن، حمل و نقل، کشاورزی، ماشین آلات و معادن معرفی شد. هدف اصلی این نمایشگاه، این بود که نقش دانش‌بنیان‌ها را در تکمیل زنجیره‌های ارزش صنایع مختلف و اقتصاد نشان داده و جا‌های خالی در زنجیره‌های ارزش را که می‌توان با نقش آفرینی دانش‌بنیان‌ها پر شود، نمایان کند.

وی بیان کرد: وقتی رهبر معظم انقلاب بر «دانش‌بنیان شدن اقتصاد» به عنوان راه تحول و پیشرفت تأکید دارند، لازم است که ما به حوزه‌های اقتصادی که کشور در آن توانمندی دارد توجه کنیم و مزیت‌ها، نقاط نیازمند کار بیش‌تر و جا‌های خالی را در زنجیره‌های ارزش بشناسیم. کشور ما در چند حوزه مزیت ویژه دارد که “انرژی” و “پزشکی و سلامت” از حوزه‌های مزیت‌های ویژه ما است، همین طور در آب، محیط زیست و برق، نیاز‌های جدی داریم؛ همان طوری که رهبری فرمودند برای رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان یعنی اقتصادی که بهره‌ور است، نوآور است و از فناوری‌های روزآمد استفاده می‌کند و می‌تواند محصولات با کیفیت و عرضه کند، باید در تمامی حوزه‌های اقتصادمان تأثیر فناوری را مشاهده کنیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با بیان این که امروز با داشتن قریب به 10 هزار شرکت دانش‌بنیان توان کافی فناورانه برای حل هر مسئله‌ای در کشور وجود دارد، عنوان کرد: برای این که شرکت‌ها تجمیع شوند و کار‌های بزرگ انجام دهند، حمایت‌های بدون هدف کارساز نیست و باید کاری کنیم تا این شرکت‌ها میدان نقش آفرینی و به اصطلاح زمین بازی خود را در اقتصاد کشور پیدا کنند.

دهقانی با بیان این‌که در نسل چهارم معاونت علمی به دنبال بازارسازی برای شرکت‌ها هستیم، عنوان کرد: معتقدیم در نسل‌های قبلی معاونت علمی، زیست‌بوم این شرکت‌ها توسعه پیدا کرده است و اکنون، هدف اصلی این است که برای شرکت‌های دانش‌بنیان بازار ایجاد کنیم. توفیق شرکت‌های دانش‌بنیان زمانی است که به جای ارتباط مسقیم با معاونت علمی ریاست جمهوری با دستگاه‌ها و بازار‌های مرتبط خودشان ارتباط پیدا کنند.

وی با تأکید بر نقش همه دستگاه‌ها در توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: یکی از برنامه‌های جدی معاونت علمی، ایجاد پیوند میان بازار دستگاه‌ها و ارگان‌ها با ظرفیت‌های فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان است. توسعه بازار دانش‌بنیان‌ها محقق نمی‌شود مگر با اعتماد دستگاه‌ها و قرار دادن بازار نیازشان در اختیار این شرکت‌ها. در همین راستا، قرارداد‌های همکاری دانش‌بنیان‌ها و دستگاه‌ها، با حجم بازار مشخص، زمان و عدد دقیق، یکی از گام‌های معاونت علمی در راستای ایجاد‌ای پیوند فناورانه و اقتصادی است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، با اشاره به ایجاد فضای نقش‌آفرینی برای تجمیع شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد: از شرکت‌های دانش‌بنیان دعوت می‌کنیم تا به‌صورت فردی یا کنسرسیومی برای مشارکت در پروژه‌ها نقش آفرینی کنند. خود صنایع و دستگاه‌ها هم متوجه شده‌اند که می‌توانند نیاز‌هایشان را به کمک این شرکت‌ها رفع کنند و رویداد‌های عرضه و تقاضای فناورانه را برگزار می‌کنند که نتیجه این شناخت، انعقاد قرارداد‌های بین دانش‌بنیان‌ها با صنایع و دستگاه‌ها برای تأمین گلوگاهی‌ترین و فناورانه‌ترین نیاز‌ها است.

دهقانی بیان کرد: باید تقدیر و تشکر کرد نخست از رهبر معظم انقلاب که در دو دهه گذشته مستمراً بر دانش‌بنیان شدن اقتصاد و شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید داشته‌اند تا شرکت‌هایی که زحمت کشیدند تا امروز شاهد این چنین افتخار ملی باشیم.

وی با اشاره به این که دیپلماسی علم و فناوری، یکی از رویکرد‌های جدی دولت مردمی و معاون علمی است، عنوان کرد: بازار شرکت دانش‌بنیانی که به مرحله‌ای از بلوغ، فروش و تولید رسیده، در کشور اشباع شده است و باید به دنبال توسعه بازار‌های این شرکت‌ها فراتر از مرز‌های کشور باشیم؛ همچنین امروزه فناوری به یک مؤلفه قدرت کشور‌ها تبدیل شده است و بر همین اساس، دیپلماسی دولت مردمی مبتنی بر دانش و فناوری است و دولت، اصلی‌ترین گفتمانش را بر مبنای علم و فناوری پایه‌گذاری کرده است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با اشاره به صادرات بیش از 2میلیارد دلاری دانش‌بنیان‌ها تا پایان امسال گفت: طبق آمار گمرک سال 1400 به 600 میلیون دلار صادرات دانش‌بنیان رسیدیم و در سال 1400 این میزان به 850 میلیون دلار رسید. تا پایان مهرماه امسال صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به 1340 میلیون دلار رسیده است و پیش‌بینی می‌شود صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان تا پایان امسال از مرز 2 میلیارد دلار صادرات عبور کند. اکنون 89 مقصد صادراتی داریم و بحث دیپلماسی علم و فناوری به طور جدی در معاونت علمی دنبال می‌شود به طوری که با کشور‌هایی که دوست و نزدیک‌تر هستیم، این تعاملات را به طور جدی دنبال می‌کنیم و هر هفته هیئت‌های عالی رتبه از این کشور‌ها مهمان زیست‌بوم فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان ایران هستند، تعاملاتی که علاوه بر صادرات محصولات دانش‌بنیان، زمینه همکاری‌های اقتدارآفرین فناورانه با سایر کشور‌ها را نیز فراهم می‌کند.

دهقانی با تأکید بر این که حوزه علم و فناوری اقتدارآفرین است و در حوزه صادرات، سیاست ما صرفاً صادرات محصول نیست بلکه به دنبال توسعه همکاری‌های فناورانه نیز هستیم، افزود: تلاش می‌کنیم تا در حوزه‌های استراتژیک مانند دارو، سلامت و… بتوانیم سایت‌ها و خطوط تولید مشترک داشته باشیم چراکه فعالیت‌های مشترک این چنینی، پیوند خوردن منافع کشور‌ها را به دنبال خواهد داشت و این پیوند منافع به اقتدار کشور‌ها، کاهش اثر تحریم‌ها و توسعه سایر همکاری‌ها کمک خواهد کرد.

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل