0

لیفت سینوس پیش از کاشت ایمپلنت دندان

لیفت سینوس (sinus lift) یا بالا کشیدن سینوس ( sinus augmentation)، یک عمل جراحی است که در آن پی استخوانی برای پشتیبانی ایمپلنت تقویت میشود. برخی افرادی که ایمپلنت دندان نیاز دارند، استخوان کافی برای کاشت آن ندارند. به همین دلیل افزایش و تقویت استخوان لازم است. برای کسانی که ایمپلنت فک بالا میخواهند بکارند، این افزایش حجم استخوان و بازسازی فونداسیون، به صورت لیفت سینوس صورت میگیرد.

عمل جراحی لیفت سینوس یکی از رایجترین درمانهای پیوند استخوان پیش از کاشت ایمپلنت است.

چه کسانی به لیفت سینوس نیاز دارند؟ 

افزودن مواد استخوانی به فک بالا زمانی لازم است که میخواهید یک یا چند دندان از دست رفته عقب فک بالا را با ایمپلنت جایگزین کنید. در این محل استخوان نزدیک سینوس قرار دارد و اگر ارتفاع کافی نداشته باشد، ایمپلنت وارد فضای سینوس میشود.

علت نازک بودن استخوان فک بالا ممکن است نقص مادرزادی، عفونت لثه، سرطان، برخی بیماریها و یا فرایند طبیعی افزایش سن است. زمانی که استخوان فک نازک است، سینوس به فک بالا خیلی نزدیک است و فضای کافی در استخوان وجود ندارد که ایمپلنت جایگذاری شود. با لیفت سینوس بر ارتفاع استخوان فک افزوده شده و کف حفره سینوسی بالا کشیده میشود و امکان کاشت ایمپلنت میسر میشود.

از کجا استخوان برای لیفت سینوس برداشته میشود؟

لیفت سینوس در واقع پیوند استخوان است. از استخوان محل دیگری از بدنتان برداشته میشود و برای افزایش استخوان فک بالا از آن استفاده میشود.

اولین قدم تعیین محل برداشت استخوان است. علاوه بر بدن خودتان که بهترین منبع مواد پیوند استخوان است (معمولا از جای دیگری از دهان یا بدن برداشته میشود)، میتوان از بدن جسد انسان، بدن گاو و یا مواد سنتزی مصنوعی استفاده کرد.

پیش از هر چیز دکتر ارزیابی دقیقی از فک به عمل می آورد و آناتومی آن را بررسی میکند. میزان ارتفاع و پهنای استخوان موجود و سینوسها باید دقیق مشخص شود. سپس برداشت استخوان صورت میگیرد.

عمل جراحی لیفت سینوس چگونه است؟

این درمان بی خطر، ایمن و موثر است. در طی آن، مراحل زیر انجام میشود:

  1. تحت بی حسی موضعی و آرام بخش و یا بیهوشی قرار میگیرید. اگر لازم باشد دکتر میتواند از گاز خنده (اکسید نیتروس) نیز استفاده کند اگر چه این کار رایج نیست.
  2. جراح برشی در بافت لثه در محل دندانهای عقب ایجاد میکند تا به استخوان فک دسترسی پیدا کند.
  3. بافت برش خورده بالا زده میشود، برش حلقوی کوچکی در استخوان ایجاد میشود تا از طریق آن، غشای سینوس با ملایمت بالا کشیده شود.
  4. سوراخ ایجاد شده در محل بالا کشیده شده غشای کف سینوس، با پیوند استخوان که از قبل آماده شده پر میشود.
  5. پس از پایان پیوند، برشها با بخیه بسته میشود.

لیفت سینوس چقدر طول میکشد؟

این عمل جراحی پیوند استخوان، بین یک و نیم تا دو ساعت زمان می برد.

شرایط من پس از عمل لیفت سینوس چگونه است؟

پس از این که کامل سرحال شدید میتوانید به خانه بروید.

بیشتر افراد پس از لیفت سینوس، ورم و خونریزی دارند اما شدید نیست.

مهمترین چیزی که باید بدانید این است که از محل زخم مراقبت کنید و در دوره نقاهت نگذارید پیوند استخوان تکان بخورد.

مراقبتهای پس از عمل لیفت سینوس چگونه است؟

از عطسه کردن تا حد امکان جلوگیری کنید

نگذارید هیچ فشاری به بینی تان وارد شود

فین نکنید

احتمالا یک اسپری سالین (محلول آب نمک) به شما داده میشود تا استفاده کنید و داخل بینی را مرطوب نگه دارید. این کار جلوی گرفتگی بینی و تورم بیشتر آن را نیز میگیرد.

در صورت نیاز مسکن های تجویز شده را مصرف کنید

آنتی بیوتیک را طبق دستور استفاده کنید

اگر دهانشویه ضد میکروبی به شما داده شده، حتما آن را برای جلوگیری از عفونت استفاده کنید

روز اول بعد از جراحی با کمپرس سرد (یخ پیچیده شده داخل دستمال)، ناحیه تحت درمان را سرد کنید تا درد و ورم کاهش یابد

هفت الی ده روز بعد به دکتر خود مراجعه کنید تا بخیه ها کشیده شده و وضعیت بهبودی تان ارزیابی شود. ممکن است لازم باشد عکس رادیولوژی بگیرید.

بهبودی پس از عمل لیفت سینوس چقدر طول میکشد؟

بهبودی کامل و جوش خوردن و سفت شدن استخوان شش ماه طول میکشد. پس از شش ماه استخوان برای کاشت ایمپلنت آماده است.

برای مطالعه مقاله مراقبت های پس از عمل کاشت ایمپلنت دندان کلیک کنید.

خطرات و عوارض احتمالی عمل جراحی لیفت سینوس چیست؟

لیفت سینوس یک جراحی است بنابراین عوارض عمومی مربوط به عمل جراحی از جمله واکنش به بیهوشی، عفونت و خونریزی را ممکن است داشته باشد.

علاوه بر آن، خطرات اختصاصی جراحی لیفت سینوس عبارتند از:

سوراخ شدن یا پارگی غشای سینوس : در این صورت باید غشا ترمیم شود و جراحی بعد از آن صورت بگیرد. در موارد پارگی بزرگ، باید زمان کافی برای التیام به غشا داده شود و پس از مدتی، جراحی لیفت سینوس صورت بگیرد.

عفونت سینوس: جراح داروهایی برای جلوگیری از عفونت به شما میدهد.

جا به جا شدن پیوند: باید مراقب باشید عطسه یا فین شدید نکنید و از انجام هر کاری که میتواند باعث تکان خوردن پیوند یا باز شدن بخیه ها شود خودداری کنید. به همین دلیل در فصل آلرژی انجام این جراحی توصیه نمیشود.

اگر میخواهید عمل جراحی کاشت ایمپلنت انجام بدهید اما در فک بالا استخوان کافی ندارید، احتمالا پیش از کاشت، نیاز به لیفت سینوس دارید. لیفت سینوس به معنی افزودن مواد پیوند استخوان به ناحیه نازک استخوان (عقب فک) و بالا کشیدن غشای کف سینوس است. با این کار امکان کاشت ایمپلنت بالا فراهم میشود. برای انجام این درمان می توانید به متخصص ایمپلنت  دکتر عزیزگشاده رو مراجعه کنید.

بخوانید  فیلر یا پرکننده ی مو چه محصولی است؟

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *