0

فیزیوتراپی دیسک کمر و سیاتیک

فتق دیسک کمر چیست؟

در ابتدا باید توضیحاتی درباره عملکرد و ساختار ستون فقرات بدیم : بخش کمری ستون فقرات از همه قوی تر است. از 5 مهره تشکیل شده است و از جمله وظایف آن محافظت از نخاع است، مسیرهای عصبی را احاطه می کند که سیگنال های حرکتی را به نیمه پایینی بدن می فرستد و اطلاعات حسی را از همان قسمت دریافت می کند، بارها را جذب کرده و به داخل منتقل می کند.

بین مهره های کمری دیسک های بین مهره ای قرار دارند که در این ناحیه نسبت به سایر بخش های دیگه مهره ضخیم تر هستند. دیسک ها به هسته پالپوزوس (واقع در مرکز و از ژل موکوپروتئین، پروتئوگلیکان، کلاژن و آب) و حلقوی فیبروزوس (واقع در محیط و بیشتر از فیبرو غضروف تشکیل شده است) تقسیم می شوند.

به طور کلی، ناحیه کمر امکان حرکت خم شدن (50 درجه)، کشش (15 درجه)، تمایلات جانبی (15-20 درجه) و تا حدی چرخش محوری (5 درجه) را فراهم می کند.

دیسک بین مهره ای به روش خاصی درگیر می شود و عمل می کند و با این حرکات سازگار می شود، به طوری که، برای مثال، در حین خم شدن، زمانی که بدن مهره به سمت جلو می لغزد و به سمت جلو متمایل می شود، دیسک در قسمت آنولوس فیبروزوس توسط قسمت قدامی تحت فشار قرار می گیرد. هسته پالپوزوس به سمت عقب حرکت می کند.

حالا به این قسمت میرسیم که فتق چگونه رخ میده :هنگامی که آنولوس فیبروزوس شکاف می‌کند و هسته پالپوزوس جابجا می‌شود، حالت فتق رخ می‌دهد و در آن زمان است که دیسک می‌تواند بر مسیرهای عصبی فشار بیاورد و درد سیاتیک ایجاد کند. به دنبال مدل پاتوآناتومیک، ما به یک آزمایش تصویربرداری نیاز داریم تا تأیید کنیم که با فتق دیسک روبرو هستیم. فتق همیشه نباید دردناک باشد و می‌توانیم درد سیاتیک شبیه به فتق و بدون داشتن آن داشته باشیم.

بخوانید  بررسی ۷ مورد از شرایط آزمایش هورمونی که باید در نظر گرفته شوند!

فیزیوتراپی روشی برای درمان دیسک کمر هستش؟

فیزیوتراپی کمر یکی از روش های بهبود دردهای ناحیه کمر هستش که تحت تجویز متخصص ارتوپد یا گاها مغز و اعصاب تجویز میشه که باعث بهبودی درد در ناحیه کمر میتونه بشه.

علل فتق دیسک:

  • افزایش سن: با افزایش سن، دیسک‌های بین مهره‌ای آب از دست می‌دهند و کم آب می‌شوند و باعث می‌شوند انعطاف‌پذیری کمتر و شکننده‌تر شوند.
  • ضعف عضلانی: داشتن ماهیچه های ضعیف به معنای از دست دادن اولین سد محافظتی ماست، زیرا مانند یک کمربند در اطراف ستون فقرات عمل می کند.
  • کم تحرکی: کم تحرکی احتمال ابتلا به فتق را چند برابر می کند. علاوه بر این، وضعیت‌های پایدار، مانند خم شدن در مقابل رایانه، باعث می‌شود که رباط‌ها توانایی حفظ تنش را در طول زمان از دست بدهند و در نتیجه مانع محافظ دیگری را محو کنند.
  • بیماری های ژنتیکی: گاهی ابتلا به برخی بیماری های ژنتیکی نیز احتمال ابتلا به فتق دیسک را افزایش می دهد.

آسیب شناسی فتق دیسک و سیاتیک

علائم شدید درد در ناحیه کمر:

علائم اصلی که این نوع محبت را توصیف می کند عبارتند از:

  • درد در ناحیه کمر از نوع عضلانی، همراه یا غیر همراه با درد سیاتیک.
  • درد تابشی، با احساس سوزش و خنجر که از طریق اندام تحتانی از ناحیه گلوتئال پایین می آید و می تواند به پاها برسد.
  • احساس بی حسی، تغییر در حساسیت، احساس سوزن سوزن شدن در ناحیه تابش درد.
  • ضعف اندام تحتانی که ناتوانی عملکردی خاصی را ایجاد می کند.
  • تغییر در حساسیت در ناحیه تناسلی یا پرینه که ممکن است با مشکل در کنترل احتباس یا تخلیه ادرار همراه باشد. این در موارد حادتر و جدی تر اتفاق می افتد.
بخوانید  فوق تخصص درد کیست - کار متخصص درد چیست ؟

به طور خلاصه، به طور کلی 80 درصد از جمعیت دارای فتق دیسک یا بیرون زدگی (وضعیت قبلی) در سطح کمر هستند اما معمولاً بدون علامت هستند و علائمی ایجاد نمی کنند. هنگامی که آنها به قدری بزرگ هستند که ریشه عصبی را تحت فشار قرار می دهند، درد غیرقابل تحمل است و می تواند تا پشت ران، گاستروکنمیوس و حتی به انگشتان پا نیز برسد. وقتی این اتفاق می افتد می گویند سیاتیک، سیاتالژیا یا فشرده سازی عصب سیاتیک داریم.

وقتی فتق ما درد می کند چه کنیم؟

علائم ممکن است بدتر شود:

  • از نظر استاتیک در همان وضعیت بمانید.
  • انجام آن ورزش ها یا حرکاتی که باعث درد و در نتیجه تحریک عصب می شود.
  • کمر خود را خم کنید یا برای مدت طولانی راه بروید

آسیب شناسی فتق دیسک و سیاتیک

چند راه برای تسکین درد فتق دیسک یا پیشگیری از آن:

  • تغییرات وضعیتی در فواصل 20 دقیقه ای.
  • چند دقیقه و چند بار در روز آویزان بمانید تا مهره ها را از فشار خارج کنید.
  • حرکاتی را انجام دهید که باعث درد نمی شوند. یعنی حرکت در جهت مخالف حرکتی که باعث درد می شود.
  • تقویت عضلات.
  • یک زندگی فعال و سالم داشته باشید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *